Dreigende acties bij Haven Beveiligingsdienst in Rotterdam

Informatie: VOOR DE PERS

Woensdag 21 juli 1999

Dreigende acties bij Haven Beveiligingsdienst in Rotterdam

CNV Havens heeft een ultimatum gesteld bij de stichting Haven Beveiligingsdienst te Rotterdam. De bond stelt het ultimatum omdat de directie een loonsverlaging van 10 procent wil doorvoeren en in plaats van de cao, individuele arbeidsovereenkomsten probeert af te sluiten met de werknemers. Wanneer de directie voor vrijdagavond 23 juli om 21.00 uur niet reageert op het ultimatum, wordt er door de bond tot actie opgeroepen.

De stichting Haven Beveiligingsdienst in Rotterdam houdt zich bezig met de beveiliging van de grote havenbedrijven in de Maasstad. Het is al langer bekend dat de dienst niet goed draait. CNV Havens erkent dat ook.Maar het voorstel van werkgevers tijdens het lopende cao-overleg om de lonen met 10 procent te verlagen gaat CNV Havens veel te ver. Ook al omdat een afspraak over aandelenparticipatie van de circa tachtig werknemers uit de vorige cao nog niet is nagekomen.In het ultimatum stelt CNV Havens dat de aandelenparticipatie voor werknemers in de stichting geregeld moet worden, de totale vermindering in de arbeidsvoorwaarden beperkt moet blijven tot maximaal 5 procent en er een onafhankelijk onderzoek ingesteld moet worden naar de levensvatbaarheid van de Haven Beveiligingsdienst.Rotterdam/Houten, 20 juli 1999

Nadere inlichtingen:

Ton van Buchem 010--4550050