Apple's QuickTime TV in premiere

Datum nieuwsfeit: 22-07-1999

Voor de wereldwijde markt

Apple's QuickTime TV in première

ABC News, Disney, FOX, HBO, RollingStone.com, VH1 en andere kanalen te bekijken en te beluisteren via hoogwaardig netwerk

Bunnik, 22 juli 1999 ­ Apple heeft een nieuw product geïntroduceerd: QuickTime TV (QTV) , een Internet-netwerk van zeer hoge kwaliteit voor de weergave van audio en video via het web. QTV bestaat uit vier naadloos geïntegreerde componenten: Apple's QuickTime 4 Player-programmatuur, Apple's "open-source" QuickTime Streaming Server-programmatuur; de distributieservice voor streamed content van Apple/Akamai Technologies (zie het betreffende persbericht) en het hoogwaardige beeld- en geluidsmateriaal van toonaangevende aanbieders. QTV wordt gratis aangeboden.

Nieuwe "netzenders" op het QTV-netwerk zijn ABC News, Disney, ESPN, The Knitting Factory, RollingStone.com, VH1 en Virgin Radio. Zij voegen zich bij BBC WORLD, Bloomberg, FOX News Online, FOX Sports Online, HBO, NPR, WGBH Boston en The Weather Channel.

"QuickTime TV is het eerste en enige echte tv-net op het Internet," aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "Voor het eerst kunnen gebruikers via het Internet kijken en luisteren naar beeld en geluid van hoge kwaliteit."

"Disney wil van het kijken en luisteren naar media op het Internet echt een belevenis maken," aldus Larry Shapiro, executive vice president, Business Development and Operations, Disney's Buena Vista Internet Group. "QTV is daarbij de ideale keuze, omdat gebruikers met QTV kunnen zien en horen wat ze willen via de nieuwste en beste technologie."

"Om de revolutionaire muziekontwikkelingen op het Internet te kunnen blijven voortzetten, moeten consumenten toegang hebben tot technologie die eenvoudig te gebruiken is en beeld en geluid van topkwaliteit levert," aldus Howard A. Tullman, president en CEO van Tunes.com, de maker van RollingStone.com. "Apple heeft bij de ontwikkelingen op dit gebied altijd een vooraanstaande rol gespeeld en we zijn er dan ook trots op een van de aanbieders op QTV te zijn."

Macintosh en Windows-gebruikers kunnen QTV bekijken met behulp van Apple's geavanceerde QuickTime 4 Player, waarmee ze via één muisklik hun favoriete QTV-kanalen kunnen bekijken en bovendien hun eigen koppelingen naar elke willekeurige Internet-locatie kunnen vastleggen. QuickTime Player kan gratis worden gedownload via www.apple.com/quicktime.

Apple, het Apple logo, Macintosh en QuickTime zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62