Nederlandstalige versie van Dragon NaturallySpeaking

Datum nieuwsfeit: 23-07-1999

Advance Voice Technology introduceert Nederlandstalige versie van Dragon NaturallySpeaking

Heemstede, 23 juli 1999 - Advance Voice Technology (AVT) introduceert de Nederlandstalige versie van de spraakherkenningssoftware Dragon NaturallySpeaking. Met dit nieuwe product kunnen Nederlandstalige gebruikers op natuurlijke wijze tegen hun computer praten, waarbij de woorden automatisch op het scherm verschijnen. In de serie Dragon NaturallySpeaking is nu de Nederlandstalige versie van Dragon Point & Speak en Standard Edition beschikbaar. Met de Engelstalige versie richt AVT zich al jaren op internationale bedrijven.

Volgens Tom Ruiter, Regional Director van Dragon Systems voor Nederland, Groot Brittannië, Ierland, het Midden-Oosten en Afrika, is de samenwerking van Dragon Systems met Advance Voice Technology gebaseerd op de gedegen kennis en ervaring van het bedrijf met spraakherkenningssoftware. "Onze relatie met Advance Voice Technology dateert al sinds 1985. Zij weten hoe de markt in elkaar zit en kunnen de Nederlandse klanten optimale ondersteuning bieden," aldus Ruiter.

Het werken met Dragon NaturallySpeaking is sneller en gemakkelijker dan typen. Het is bij uitstek geschikt voor mensen die veel tekst produceren, mensen die niet snel kunnen typen, of er simpelweg niet van houden. Met het systeem kunnen gebruikers teksten dicteren in vrijwel alle Windows-applicaties, waaronder Microsoft Word, Corel WordPerfect en e-mail-, Internet- en chat-software. Gebruikers met geavanceerde PC's (minimaal Pentium MMX 233 MHz met 64 MB RAM) kunnen tevens gebruik maken van de door Dragon Systems ontwikkelde BestMatch-technologie. Op deze systemen zorgt BestMatch voor nog hogere prestaties en een hogere mate van nauwkeurigheid. Met de kennis die de software heeft opgebouwd van de uitspraak kan het systeem nog niet eerder uitgesproken woorden herkennen.

De Nederlandse versie van Dragon NaturallySpeaking bevat akoestische modellen en woordenlijsten die speciaal zijn ontwikkeld voor Nederlandstalige gebruikers. De woordenlijsten zijn voorzien van specifieke Nederlandse termen, zoals plaatsnamen en zelfstandige naamwoorden. NaturallySpeaking herkent ook Nederlandse dialecten, hetgeen een speciale versie in bijvoorbeeld het Vlaams overbodig maakt. Tegemoetkomend aan de vraag vanuit de markt naar een Nederlandstalige versie van Dragon NaturallySpeaking, onderstreept Dragon met deze introductie het belang dat zij hecht aan de Nederlandstalige markt.

Eigenschappen

* Ondersteuning voor natuurlijke spraak - Gebruikers kunnen op natuurlijke wijze en in een normaal tempo spreken, zonder dat het nodig is om tussen de woorden te pauzeren. Het maximum aantal woorden dat kan worden herkend bedraagt 160 per minuut.

* Zeer nauwkeurig - Dragon NaturallySpeaking werkt met een nauwkeurigheid van tussen de 95% en 98%, bij regelmatig gebruik en training.
* 'Hands-free' bediening - Gebruikers kunnen Windows-applicaties openen via het startmenu, menu's bedienen in Microsoft Office 97of Office 2000 en schakelen tussen Windows-applicaties (alleen onder Windows 98 en Windows 2000).

* Werkt met vrijwel iedere Windows-applicatie - Gebruikers hoeven slechts met de muis in een applicatievenster te klikken. De gesproken tekst verschijnt automatisch op de plaats van de cursor.
* Omvangrijk woordenboek - Het actieve woordenboek van Dragon NaturallySpeaking bevat 50.000 woorden die direct beschikbaar zijn. Daarnaast staan er nog eens 230.000 woorden op de harde schijf opgeslagen, die automatisch door het systeem kunnen worden opgevraagd. Ieder woord bevat spelling-, uitspraak- en taalinformatie voor een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid. Gebruikers kunnen het standaard woordenboek zelf uitbreiden met maximaal 54.000 nieuwe woorden. Met de lexicon-bouwer kan de gebruiker vanuit zijn applicaties eigen namen en woorden uit zijn vakgebied automatisch toevoegen zonder dat de woorden getraind hoeven te worden.
* Automatische formattering van getallen - Gebruikers kunnen vele numerieke uitdrukkingen gewoon uitspreken, zonder dat het daarbij nodig is om de formattering aan te geven. Tevens zijn spraak-commando's toegevoegd waarmee de formattering van een getal kan worden gewijzigd (bijvoorbeeld van "15.000" naar "vijftienduizend"). Daarnaast zorgt de software voor de automatische formattering van valuta, breuken, e-mail en webadressen, en tijdsaanduidingen.

* Bediening - Gebruikers kunnen via gesproken commando's hun Windows-desktop bedienen, bijvoorbeeld menu's openen en folders of pictogrammen selecteren. Het corrigeren en toevoegen van woorden is zeer eenvoudig.

* Ondersteuning voor SAPI 4.0 - Ingebouwde ondersteuning voor Microsoft's Speech API 4.0 zorgt ervoor dat Dragon aturallySpeaking naadloos geïntegreerd kan worden in toekomstige Windows-applicaties die deze standaard ondersteunen.

Beschikbaarheid en systeemeisen
De Nederlandstalige versie van Dragon NaturallySpeaking is vanaf juli leverbaar via Advance Voice Technology. Het product ondersteunt Windows 2000/98/95 en Windows NT 4.0. De minimale systeemeisen zijn: een 233 MHz Pentium-processor, 64 MB RAM voor Windows 95/98 of 64/128 MB RAM voor Windows NT. Snellere processors en meer geheugen resulteren in betere prestaties. Het gebruik van Dragon's BestMatch-technologie vereist een 266 MHz Pentium-processor. Dragon NaturallySpeaking ondersteunt een brede reeks aan geluidskaarten, waaronder de Creative Labs SoundBlaster 16 en compatibele kaarten, en tevens notebooks met ingebouwde 16-bits audio. Speciale spraakherkenningskaarten zijn niet nodig.

Dragon NaturallySpeaking is een toonaangevend spraakherkenningsproduct, dat het afgelopen jaar ruim 90 onderscheidingen heeft gewonnen. Volgens PC Data, is het tevens het meest verkochte softwareproduct voor spraak-herkenning in de VS. Behalve in het Nederlands, is Dragon NaturallySpeaking beschikbaar in een Engelstalige versie die op één CD-ROM ondersteuning biedt voor Amerikaans, Brits, Indiaas en Zuid-Oost Aziatisch Engels, en verder in het Frans, Italiaans, Spaans en Duits. Additionele talen, waaronder Japans worden in de loop van 1999 verwacht. Tevens zal de Amerikaanse en Engelse netwerkversie, in respectievelijk juli en augustus beschikbaar komen.

Advance Voice Technology bv
Advance Voice Technology bv (AVT) is een zusteronderneming van Advance Technology bv, dat in Nederland sinds 1985 ervaring heeft opgedaan met producten voor spraakherkenning. Advance Voice Technology levert software en hardware dat geschikt is voor alle vormen van spraakherkenning. Advance Voice Technology levert zowel standaard- als maatwerkoplossingen en heeft overeenkomsten gesloten met toonaangevende producenten op het gebied van spraakherkenningstechnologie. Dit persbericht en andere persinformatie van Advance Voice Technology kunt u ook vinden op de Advance Voice Technology web site. Deze is te vinden op de nieuwe web site www.avt-dragon.nl

Voor meer informatie:
Advance Voice Technology bv of: Monogram Communication Strategies (MCS) BV,