Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

BOVAG/RAI: Verkeersbelastingen groeien explosief

Datum nieuwsfeit: 23-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
BOVAG persbericht

Bron: Persberichten
Datum: 22-7-1999



Nieuwe editie "BOVAG/RAI Mobiliteit in Cijfers":

Verkeersbelastingen groeien explosief

De mobiliteitsbranche is met een jaarlijkse bijdrage van 12 procent aan het Bruto Nationale Product (BNP) één van de belangrijkste pijlers waarop de Nederlandse economie drijft. De sector zette in Nederland vorig jaar ruim 90 miljard gulden om en biedt werk aan ongeveer 200.000 personen. Voor de Nederlandse overheid vormt het wegverkeer zo langzamerhand een onmisbare bron van inkomsten. Dit jaar gaat bijna 26 miljard gulden in de vorm van verkeersbelastingen naar 's Rijks schatkist. Dat is een toename van 36 procent ten opzichte van 1994. Het gaat hierbij om motorrijtuigenbelasting, accijnzen op brandstof, Belasting op Personenauto's en Motorfietsen (BPM) en BTW-inkomsten. Tegenover deze inkomsten staat een bedrag van 11,3 miljard gulden aan rijksuitgaven voor verkeersvoorzieningen, zoals wegen, spoorwegen en infrastructurele projecten.

Een en ander blijkt uit de nieuwste BOVAG-RAI editie 'Mobiliteit in Cijfers 1999'. Hoewel de overheid van de hogere inkomsten profiteert krijgt de automobilist de rekening gepresenteerd. Terwijl Nederland dichtslibt wordt namelijk slechts een klein deel van de verkeersbelastingen (2,7 miljard gulden) aan de aanleg en verbetering van weginfrastructuur besteed. De feiten tonen aan dat het belastingregime op het bezit en gebruik van een auto in ons land exorbitant hoog is vergeleken met de rest van de EU-lidstaten. Op een auto met een consumentenprijs van 40.000 gulden rust een bedrag van 13.329 gulden aan belastingen in de vorm van BPM en BTW. Dat is een heffing van 50 procent op de netto catalogusprijs. In de meeste West-Europese landen ligt dit percentage aanzienlijk lager. Zo geldt in Duitsland een heffing van 16 procent, in België 23 procent, Frankrijk 20,6 procent, Groot-Brittannië 17,5 procent en in Italië 20 procent. Alleen Portugal, Denemarken en Griekenland kennen in vergelijking met ons land een minder aantrekkelijk fiscaal regime als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto.

De benzineprijs vormt uiteraard het belangrijkste bestanddeel van de variabele gebruikskosten. De automobilisten (incl. vrachtvervoer) tankten in Nederland vorig jaar ongeveer 13 miljard liter brandstof. Dit leverde de staat een bedrag van 13,6 miljard gulden aan BTW en brandstofaccijns op. Aan benzine verdient de overheid het meest. Van elke liter euro loodvrij gaat 75 procent, ofwel f 1,62, naar de schatkist. Zo bezien is de belasting op de motorbrandstoffen eigenlijk al een ultieme vorm van een kilometerheffing.

Tenslotte valt uit de BOVAG-RAI brochure af te lezen dat in drie van de vier huishoudens minimaal één personenauto aanwezig is. Dat komt neer op een autodichtheid van 1 auto per 2,7 inwoners. Dat lijkt veel, maar de meeste ons omringende landen kennen een hogere dichtheid. Binnen Europa is Italië absolute koploper met 1 auto per 1,8 inwoners. Daarna volgen Duitsland (1: 2,0), Engeland (1: 2,2) en België/Luxemburg (1: 2,3). Buiten Europa spannen de V.S. de kroon met 1 auto per 1,3 inwoners. In schril contrast met deze cijfers staat het bezit in een land als Marokko, waar per 25 personen één auto aanwezig is.

Rijksinkomsten aan verkeersbelastingen
(in miljoenen guldens)
1994 1999

BPM 3.629 5.100
Benzine-accijns 5.667 7.015
Diesel- en LPG-accijns 3.356 4.625
Motorrijtuigenbelasting 4.688 3.860
Eurovignet - 210
BTW* 1.593 1.649
Totaal 18.933 25.843


* over nieuwe en gebruikte auto's, brandstoffen, reparatie en onderhoud, autoverhuur, lease en verkeersopleidingen.

Rijksuitgaven voor verkeersvoorzieningen
(in miljoenen guldens)

1998 1999 2000
Rijkswegen 2.848 2.663 2.538

Spoorwegen:
Infrastructuur 1.899 1.947 1.929
Zg. megaprojecten 1.743 2.356 2.423
HSL en Betuweroute

Regionale/locale infrastructuur 1.001 1.123 1.243

Overige infrastructuur 183 98 61

Stimulerings- en exploitatiebijdragen 3.078 3.083 2.920

Totaal 10.752 11.270 11.114

Bron: Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 1998-2002

Belasting op nieuwe auto's binnen de EU
(Heffingen als percentage op de netto catalogusprijs)

1998
België 23,0 Luxemburg 15,0
Denemarken 218,0 Nederland 50,0
Frankrijk 20,6 Portugal 66.0
Duitsland 16,0 Spanje 28,0
Griekenland 94,0 Oostenrijk 34,0
Ierland 61,0 Finland 90,0
Italië 20,0 Zweden 25,0

Bron: ACEA Tax Guide

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

RAI Vereniging: Menno Timmer Tel. 020-504 49 49 BOVAG : Rob Boon Tel.030-659 53 40

Amsterdam 22 juli 1999

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie