Actiedreiging afgewend bij Haven Beveiligingsdienst R'dam

Haven Beveiligingsdienst

Vrijdag 23 juli 1999

Actiedreiging afgewend bij Haven Beveiligingsdienst Rotterdam

Onder druk van dreigende acties, is de directie van de stichting Haven Beveiligingsdienst Rotterdam bonden tegemoet gekomen in hun eisen. Daarmee is de actiedreiging bij de beveiligingsdienst afgewend. Bonden hadden de directie tot vanavond 21.00 uur de tijd gegeven om te reageren op een ultimatum. Ton van Buchem, bestuurder van CNV Havens is tevreden over de afspraken die zijn gemaakt.

De actiedreiging bij de stichting Haven Beveiligingsdienst ontstond toen de directie in het cao-overleg stelde dat de lonen van de ongeveer tachtig medewerkers met 10 procent zou moeten worden gekort. Dat was voor de bonden onacceptabel. Ze stelden dan ook een ultimatum waarin ze eisten dat de lonen met maximaal 5 procent zouden mogen worden verlaagd. Verder eisten bonden een onafhankelijk onderzoek naar de toekomst van de stichting en de garantie dat de aandelenparticipatie (een afspraak uit de vorige cao) nu eindelijk zou worden geregeld.De directie is de bonden op al deze punten tegemoet gekomen. Er zal een onafhankelijk onderzoek worden ingesteld naar de tarieven en de lonen bij de stichting. Bovendien zal worden gekeken naar de toekomst van de stichting. De opdracht voor dit onderzoek zal in samenspraak met de bonden worden opgesteld.De loonkosten worden verminderd met 5 procent. Daarbij zal CNV Havens proberen dat op een dusdanige wijze te doen, dat de pensioenen van de medewerkers niet in gevaar komen. De verlaging van de loonkosten moet komen uit afspraken in het kader van het ziekteverzuim en een korting op de feestdagentoeslag. Tenslotte is afgesproken dat voor 1 augustus de aandelenparticipatie definitief zal worden geregeld.Met deze afspraken zijn de acties, die voor vanavond stonden gepland, van de baan.Rotterdam/Houten, 23 juli 1999

Nadere inlichtingen:

Ton van Buchem 010-4550050