Start Ome Joop's Tour 1999

Datum nieuwsfeit: 25-07-1999
PERSBERICHT Ome Joops Tour 1999

Ome Joops Tour 1999
ZONDAG 25 JULI t/m WOENSDAG 4 AUG. KINDERKARAVAAN VOL GEZELLIGHEID 25 JULI WEER VAN START

Kinderen van de straat houden en ze een plezierige tijd bezorgen. Dat wilde Arnhemse Joop Legerstee toen hij bijna vijftig jaar geleden de eerste fietstocht organiseerde voor de jeugd uit de omgeving. Inmiddels is "Ome Joops Tour een jaarlijks terugkerende happening.

Dit jaar wordt traditiegetrouw "Ome Joops Tour" weer gereden van, zondag 25 juli t/m woensdag 4 augustus. Aan de naam "Ome Joops Tour" moet men denken aan Ome Joop Legerstee die kort na de Tweede Wereld Oorlog opkwam voor gezinnen met weinig financikle middelen. In die tijd kwamen de kinderen veel tekort. Ze hadden weinig, zochten hun vertier op straat. En dat bracht risicos met zich mee. Normvervaging, elkaar opjutten om dingen te doen die niet mogen.

In het uiterste geval: pikken wat je kunt krijgen. Doelloosheid is een gevaar op zich.

Ome Joop: de kindervriend van het zuiverste water die de risicos en noden van de tijd begrijpt en wil niets liever dan de kinderen een doel geven en plezier verschaffen. Ome Joop neemt het initiatief en onder toezicht van agent Van Veldhoven organiseerde hij destijds onder andere de straatolympiade, sporttoernooien en buurtactiviteiten op de Ronde Weide in park Sonsbeek.

Dan komt hij op het idee om een fietstocht op poten te zetten. Een tocht waar kinderen lange tijd naar uitkijken, die hun de gelegenheid geeft om er eens lekker tussenuit te gaan en even de eigen omgeving achter zich te laten. Bovendien een fietstocht bevordert de saamhorigheid, het gevoel samen iets tot een goed einde te moeten brengen. De Ronde van Gelderland, wordt de fietshappening genoemd. Maar van meet af aan wordt hij meer bekend onder de naam "Ome Joops Tour".

Ome Joops Tour is een tocht die kinderen en begeleiders tien dagen door Nederland voert.

Vroeger was de Tour er in de eerste plaats voor Arnhemse kinderen. Maar die opzet is aanmerkelijk uitgebreid. De jongens en meisjes komen thans uit het hele land en zelfs buitenlandse kinderen, onder meer uit Polen, Bosnik, Berlijn, Belgik en andere Europese landen hebben reeds aan het fiets evenement deelgenomen. De reacties zijn het beste bewijs voor de geslaagde opzet. Veel kinderen willen opnieuw deelnemen en onderhouden, soms via hun ouders, regelmatig contact met de mensen die hen zo leuk begeleid hebben.

Het rijden van de Tour is zeker een avontuurlijke manier van vakantie vieren.

Vol nieuwe dingen, vol onverwachte ontmoetingen. Maar; er wordt heel goed voor de deelnemers gezorgd. Het is geen survivaltocht: dat kun je kinderen in de leeftijdsgroep van 10 t/m 13 jaar niet aandoen. De sfeer van de Tour de France wordt benaderd door de aanwezigheid van een autokaravaan. Een vrachtauto rijdt 10 dagen mee om de bagage van de 168 deelnemers en 50 tal begeleiders naar de etappeplaatsen te vervoeren. Fietsen is een inspannende bezigheid en over het algemeen moet je vroeg op.

Dan heb je wat aan de dag. Bovendien, zo zeggen velen, is de wereld zomers in de morgenuren op zn mooist! Je moet er als enthousiast junior-coureur flink tegenaan; de inwendige mens mag daarom niets tekort komen. Een heuse fouragewagen zorgt ervoor dat gezonde en gevarieerde maaltijden uitgereikt worden.

Wie ooit aan de kant heeft gestaan van het passeren van een wielerkaravaan heeft deze niet alleen met zijn ogen, maar ook met zijn oren waargenomen. Een gezellige herrie bepaalt de sfeer tijdens een wielerevenement. De megafoons schallen niet alleen voor het verspreiden van muziek, maar ook om aanwijzingen aan de deelnemers te kunnen verstrekken. De jonge coureurs van "Ome Joops Tour" passeren dan ook niet in stilte.

Bij iedere ronde hoort een bezemwagen en deze sluit de bonte jeugdkaravaan in stijl. Daarnaast zijn er nog diverse volgwagens. De tourdokter zorgt, indien nodig, voor medische begeleiding. Moet een rijder het even kalm aan doen, bijvoorbeeld na een ongelukkige valpartij (komt niet vaak voor, maar met alles wordt rekening gehouden), dan kan hij plaatsnemen in een van de volgwagens. Steeds wordt uitgegaan van mogelijkheden van de individuele deelnemer.

De 168 kinderen worden ingedeeld in 28 ploegen van 6 jongens of 6 meisjes.

Deze worden gesponsord door 28 bedrijven.De ploegen kunnen iedere dag punten verdienen voor klassementen. Niet om hen tot prestaties te dwingen, maar omdat kinderen het nu eenmaal prachtig vinden om haantje de voorste te zijn, punten te verzamelen of een symbolische beloning te krijgen. Punten kun je bijvoorbeeld verdienen door mee te doen aan sportactiviteiten en door onderlinge kameraadschap.

Het is niet zo dat de kinderen alleen maar fietsen. In de etappeplaatsen staan allerlei activiteiten op het programma met een sportief, recreatief of educatief karakter. De ene keer een disco, dan weer een museum bezoek. Hiervoor wordt veel tijd ingeruimd en het tempo is zodanig dat de kinderen hiervoor genoeg energie overhouden. Soms zijn etappes heel kort, omdat er die dag iets speciaals op het programma staat bijvoorbeeld een excursie of een dagje Efteling.

Nooit heeft de nadruk op haast gelegen. Het gaat er niet om in een hoog tempo door het land te jakkeren en zo snel mogelijk, volkomen uitgeput, ergens aan te komen en in slaap te vallen. De nadruk ligt op gezelligheid, variatie, afwisseling en ontspanning. De kinderen kunnen dan terug kijken op een geslaagde onvergetelijke fietsvakantie. Ome Joops Tour kan niet alleen maar draaien dankzij de steun van vrijwilligers, maar ook het bedrijfsleven is van essentieel belang. Er zijn voor bedrijven meerdere mogelijkheden om bij de Tour betrokken te raken, en daarmee bij te dragen in de kosten van onder anderen de fourage en materiaal. Zo kan men adverteren in het Tourboekje. Een heel opvallende en directe manier om dankzij fietsende kinderen naamsbekendheid te verwerven, sponsoring. Vele bekende bedrijven hebben in het verleden een ploegje kinderen gesponsord. Eigenlijk gaat het net als met professionele wielerteams, zoals TVM en Rabobank. Ploegen van (meestal) zes renners gaan nadrukkelijk gekleed in het tenue van de sponsor. Dit betekent een vorm van publiciteit die traditioneel aanslaat en vruchten afwerpt.

Immers: de Tour trekt als een complete karavaan door belangrijke delen van Nederland. Mede dankzij de uitgebreide aandacht in regionale en landelijke pers komen veel mensen kijken. Langs de weg en in de diverse etappeplaatsen verzamelen zich altijd weer talrijke belangstellenden en is het rond de coureurs en hun gemotoriseerde volgers een drukte van belang. Als kinderen aan een fietstocht deelnemen, komt het vaak tot een zooitje ongeregeld. Wie Ome Joops Tour voorbijziet komen, constateert direct als opvallend feit dat de deelnemers speciaal gekleed zijn en dat steeds een aantal van hen dezelfde tricots draagt. Mensen, nieuwsgierig als ze zijn, kijken dan ook meteen wat daar dan wel op mag staan. Als ze niet op de fiets zitten, maar attracties bezoeken of door een stad of dorp passagieren, trekken de jongelui eveneens de aandacht dankzij hun uniforme en verzorgde outfit.

In bijna alle pleisterplaatsen worden de reizigers officieel ontvangen door gemeentebestuurders of andere prominenten, die in hun kielzog per definitie de media meenemen."Ome Joops Tour wordt gemaakt door mensen. Vrijwilligers die hun vrije tijd geven om met de kinderen mee te reizen en het spektakel voor te bereiden. Immers: de voorbereidingen beginnen al in de herfst van het jaar voor de Tour, want er moet heel veel geregeld worden om alles vlekkeloos te laten verlopen. Maar daarnaast hebben ook bekende Nederlanders vaak hun bijdrage geleverd aan het fietsfestijn zoals; Burgemeesters van vele Gemeentes, Gerrie Kneteman, Peter Post, Wout Wagtmans, Eica Terpstra en Burgermeesters van vele gemeentes. Zij vingen de jeugdige fietsers op na een dagje touren. Onmisbaar is de hulp van gemeentebesturen en politie. Talrijke autoriteiten worden door de organisatoren vroegtijdig benaderd om hen te informeren over het vakantieproject en hen, indien nodig, om medewerking te vragen. De positieve reacties die hier steeds op volgenden werkt uitermate motiverend. Vele malen heeft de politie geholpen om de karavaan door een drukke stad heen te loodsen of op een gevaarlijk punt voor vrije doorgang te zorgen. In Amsterdam, waar de enthousiastelingen dwars door het stadscentrum koersen, maar ook in kleine dorpjes in de Achterhoek. Ome Joops Tour is een project voor mensen en van mensen, die ieder op hun eigen manier bereid zijn een steentje bij te dragen. Kinderen een onvergetelijke vakantie aanbieden. Dat was de gedachte van Ome Joop Legerstee in de jaren kort na de Tweede Wereld Oorlog. Maar om die gedachte in onze huidige tijd te kunnen realiseren komt er heel wat om de hoek kijken. Samen met een heleboel vrijwilligers hebben wij de traditie van Ome Joop Legerstee voortgezet, en het besef hoe belangrijk het is van de medewerking van heel veel mensen, zoals de vrijwilligers, bedrijfsleven, ouders / verzorgers en vele officikle instanties. Zonder deze mensen zou "Ome Joops Tour" geen bestaans recht meer hebben.