Inventarisatie kwaliteitsinstrumenten en -indicatoren GGZ

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Inventarisatie kwaliteitsinstrumenten en -indicatoren in de GGZ

In januari van dit jaar zijn het Trimbos-instituut en het NIVEL gezamenlijk begonnen aan een door ZON gefinancierd onderzoek naar het kwaliteitsbeleid van GGZ-instellingen. Het doel van het onderzoek is inzicht krijgen in de betekenis van actuele instrumenten en indicatoren voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de zorg in de GGZ-praktijk. Het gaat daarbij om een antwoord op vragen als: Hoe bruikbaar en effectief zijn de instrumenten en indicatoren? Wat is er bekend over de validiteit en betrouwbaarheid van bepaalde instrumenten en indicatoren? Is het gebruik ingepast in de kwaliteitscyclus en ingebed in het kwaliteits- systeem van de instelling in haar geheel? Zijn instrumenten en indicatoren breed in de GGZ toepasbaar, of specifiek voor een bepaalde sector? Welke factoren belemmeren de toepassing en op welke manier kan een optimaal gebruik worden bevorderd? Interviews met het management, medewerkers en cliënten(raad) in dertig instellingen moeten antwoord op deze vragen geven. De gegevens uit het onderzoek worden ook gebruikt om een vragenlijst op te stellen voor het inventariseren van kwaliteitssystemen in de GGZ. Deze inventarisatie is onderdeel van een breed inventariserend onderzoek dat het NIVEL eind van dit jaar in opdracht van het Ministerie van VWS uitvoert naar de stand van zaken in de gehele gezondheidszorg.

De resultaten worden gepresenteerd op een invitational conference en op de vierde kwaliteitsconferentie in Leidschendam in 2000. Op deze Leidschendamconferentie komen zorgaanbieders, cliëntenorganisaties, zorgverzekeraars en overheid bij elkaar om het kwaliteitsbeleid in de gezondheidszorg te evalueren aan de hand van de afspraken die zij hierover in 1995 hebben gemaakt.

De instrumenten die als waardevol en nuttig worden beschouwd kunnen te zijner tijd na overleg met de lidinstellingen worden opgenomen in een elektronisch doorgeefluik dat GGZ-Nederland ontwikkelt. Op deze manier kunnen lidinstellingen gebruik maken van kennis en ervaring elders op het gebied van kwaliteitszorg.

Marianne van Ooyen/ Margo Place (030)297 11 00

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction