Resultaten inventarisatie Zorgprogramma's GGZ

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Resultaten inventarisatie Zorgprogramma's

Dit voorjaar werd door enkele medewerkers van het Trimbos-instituut de stand van zaken in Nederland op het gebied van de ontwikkeling van zorgprogramma's binnen de GGZ-volwassenenzorg geïnventariseerd. Dit initiatief werd genomen als voorbereiding op een meerjarig ondersteuningstraject van GGZ Nederland op dit terrein.

In totaal werden ongeveer tachtig instellingen telefonisch benaderd. Uit de gevoerde gesprekken bleek dat in bijna alle regio's actief gewerkt wordt aan de ontwikkeling van zorgprogramma's. Meestal gebeurt dit in het kader van een fusietraject zodat niet alleen de inhoud maar ook de organisatie van het aanbod bij de zorgprogrammering betrokken wordt.
De instellingen kiezen met betrekking tot de doelgroepenindeling in de meeste gevallen voor programma's rond diagnostische categorieën en baseren zich daarbij op de DSM-IV classificatie. Verder valt op dat het aantal ontwikkelde en in de praktijk beproefde zorgprogramma's nog zeer beperkt is. Op enkele locaties worden programmaontwerpen op experimentele basis ingevoerd. Op basis van de resultaten van deze inventarisatie zullen in het najaar een aantal werkconferenties worden georganiseerd rond de meest voorkomende zorgprogramma's. Deskundigen zullen voor deze conferenties uitgenodigd worden om zich gezamenlijk over de inhoud van specifieke programma's te buigen.

Henk Verburg, Gerdien Franx (030) 297 11 00

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction