KBC en Antwerpse Diamantbank effectiseren diamantsector

Datum nieuwsfeit: 26-07-1999

P e r s b e r i c h t e n

KBC Bank en Antwerpse Diamantbank werken samen voor eerste effectisering in diamantsector

26/7/1999

KBC Bank en de Antwerpse Diamantbank hebben samengewerkt bij de effectisering van handelsvorderingen voor Rosy Blue NV, een van de grootste bedrijven in de internationale diamantsector.

De operatie bestaat in het opzetten van een Asset-Backed Commercial Paperprogramma ter waarde van 100 miljoen USD, waarvan KBC Bank de structuur heeft uitgewerkt en de Antwerpse Diamantbank de uitvoering verzorgt.

Rosy Blue International SA is een Luxemburgs Special Purpose Vehicle (SPV) dat de handelsvorderingen zal aankopen en zich hiervoor zal financieren door de uitgifte van euro commercial paper in USD. Een SPV is een vennootschap die speciaal wordt opgericht met het oog op de aankoop van bepaalde activa in het kader van een effectiseringsoperatie. De kortetermijnratings voor dit commercial-paperprogramma zijn respectievelijk P-1 (Moodys) en F-1+ (Fitch IBCA), beide de hoogste kortetermijnratings.

De trend waarbij naast banken ook bedrijven zich gaan financieren op de effectiseringsmarkt heeft dus nu ook in de diamantwereld zijn intrede gedaan. KBC Bank maakte op 8 juni jl. bekend dat het haar aandeelhouderschap in de Antwerpse Diamantbank optrok van 36,9% naar 87,16%.

Contactgegevens:

Journalisten kunnen steeds contact opnemen met de KBC-Persdienst, tel. (02) 429 85 45.

Andere geïnteresseerden kunnen terecht op het gratis groene nummer: 0800/23.6.23