Sun behaalt record kwartaal- en jaarcijfers

E-mail: (ward@lvtpr.nl)

Sun behaalt record kwartaal- en jaarcijfers

Omzet vierde kwartaal van boekjaar 1999 met 22% gestegen; winst stijgt met 37%

Amersfoort, 26 juli 1999 - Sun Microsystems heeft het vierde kwartaal van het fiscale jaar 1999 afgesloten met een recordomzet van $ 3,515 miljard. Dit is 22 procent meer dan het bedrijf in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 1998 behaalde. De winst in het vierde kwartaal bedroeg $ 395 miljoen. Dat is 37 procent meer dan de winst van het jaar daarvoor ($ 288 miljoen, exclusief eenmalige lasten in verband met een acquisitie). De winst per aandeel in het vierde kwartaal bedroeg $ 0,48; dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1998, toen de winst per aandeel $ 0,37 was.

Over het gehele fiscale jaar 1999 behaalde Sun een omzet van $ 11,726 miljard; dat is een stijging van 20 procent in vergelijking met het fiscale jaar 1998. De winst van het fiscale jaar 1999 is eveneens hoger dan ooit: $ 1,157 miljoen. De winst is daarmee 28 procent hoger dan de winst in het vorige jaar (exclusief eenmalige lasten in de fiscale jaren 1998 en 1999).

De winst per aandeel in het fiscale jaar 1999 is $ 1,42, wat een stijging van 23 procent betekent in vergelijking met de cijfers van dezelfde periode van het vorige jaar. Inclusief de eenmalige lasten zijn de nettowinst en de winst per aandeel voor het fiscale jaar 1999 in totaal $ 1.031 miljoen respectievelijk $ 1,27.

"Wij hebben een zeer goed vierde kwartaal 1999 gehad", zegt Scott McNealy, Chairman en CEO van Sun Microsystems. "Ons marktaandeel blijft groeien ten opzichte van dat van de concurrentie, zo blijkt uit de cijfers van het vierde kwartaal 1999 en het gehele fiscale jaar 1999. Alles wat we doen, is specifiek gericht op het leveren van producten, technologieën en services aan bedrijven die gebruikmaken van de kracht van het Internet. Wanneer wij zeggen dat wij de `dot' in `.com' zijn, bedoelen we dat we alles leveren waarmee afnemers hun bedrijfsvoering kunnen omzetten in een servicegericht on line model. We leveren technologieën als Java, Jini en Jiro én servers en storageproducten, gebaseerd op de prestaties en betrouwbaarheid van de SPARC-microprocessor en het Solaris-besturingsplatform. Onze Enterprise-services blijven groeien, omdat we onze klanten de expertise bieden om snel hun .com-business te ontwerpen, te implementeren en te exploiteren."

Noot

Een compleet overzicht van de financiële cijfers van Sun Microsystems kunt u vinden op de Website van Sun: www.sun.com.

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie `The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van meer dan $ 11,5 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en `The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.