Eerste cao groothandel bloemkwekerijproducten

FNV BONDGENOTEN

FNV: 1e CAO Groothandel Bloemkwekerijproducten

EERSTE CAO GROOTHANDEL BLOEMKWEKERIJPRODUCTEN

'Het werd hoog tijd dat deze sector een cao kreeg'

'Het werd hoog tijd dat deze sector een cao kreeg, ik ben dan ook blij dat die cao er op de rand van het millennium gekomen is. Vrijdag 29 juli, om 16.00 uur wordt het akkoord ondertekend in het gebouw Legakker aan de Turfstraat 63 in Aalsmeer, door hoofdbestuurder Martin Spanjers van FNV Bondgenoten. Het is qua export een hele grote sector in Nederland, er gaat maar liefst bijna 9 miljard gulden per jaar in om. En er werken 15.000 mensen met een vast contract en nog eens minstens 15.000 mensen op oproep-, inleen- of uitzendbasis in deze bedrijfstak. Dan wordt het toch tijd dat je als werkgever je zaakjes op het gebied van de arbeidsvoorwaarden ook netjes geregeld hebt. Daar hebben we nu, met deze eerste cao in de groothandel bloemkwekerijproducten, eindelijk een begin mee gemaakt.'

Onderhandelaar Brigitta Paas is heel lang bezig geweest met deze eerste cao in de sector. 'De Voedingsbond is daar in het verleden, samen met de Dienstenbond, al mee bezig geweest. Er is toen ook een onderzoek gedaan naar de manier waarop de werkgever met de factor arbeid omging. De conclusies van dat rapport waren vernietigend. De arbeidsvoorwaarden varieerden van onder het wettelijke minimum tot net er boven, werkweken van 70, 80 uur waren normaal. Het bleek ook uit de stroom procedures die wij met de werkgevers uitvochten voor de rechter. Ik heb wel eens iemand gehad die op staande voet ontslagen was toen hij - nadat hij 24 uur non-stop had gewerkt - het had gewaagd te zeggen dat hij moe was en naar huis wilde. De werkgevers begonnen steeds meer van die procedures te verliezen, toen is er een omslag gekomen in de manier waarop zij met de vakbeweging omgingen. In 1997 hebben zij voor het eerst aarzelend aangegeven dat zij de zaken nu wel eens beter wilden regelen, in 1998 zijn wij gaan onderhandelen en nu is er dan een cao. Het is nog niet optimaal, maar het is een begin. En we hebben afspraken om dit begin bij de volgende onderhandelingen verder uit te bouwen.'

De cao is er, nu moeten veel werkgevers nog leren hem ook na te leven. Brigitta Paas: 'Er vallen in totaal zo'n 2.000 ondernemingen onder deze cao. De bedrijfstak kent 20 hele grote bedrijven die samen 80 procent van de omzet voor hun rekening nemen. Verder zijn er veel kleinere bedrijven. Ik verwacht veel problemen omdat werkgevers de cao niet naleven. Niet omdat ze dat niet zouden willen, er zit ook veel onkunde en onwetendheid bij. Daarom is het belangrijk dat de werknemers hun loonstroken goed nakijken om te zien of ze krijgen waar ze recht op hebben. Zijn alle uren betaald, hebben ze voor alle overuren de juiste toeslag gehad, enzovoorts. Als iemand iets te kort krijgt trekken wij bij die werkgever aan de bel.'

Brigitta Paas hoopt dat de arbeidsverhoudingen in de bedrijfstak nu ook min of meer normaal worden. 'Veel werkgevers hebben een hele afwerende houding tegenover de vakbeweging. Als een werknemer actief werd voor de bond werd hij vaak met ontslag gedreigd. In deze cao hebben we nu ook wat faciliteiten voor het vakbondswerk af kunnen spreken. Misschien dat het de werkgevers nu ook duidelijk wordt dat het helemaal geen kwaad kan om tot normale verhoudingen te komen met de bond. Veel van de werkgevers in de sector hebben nu misschien het gevoel dat ze een enorme ommezwaai hebben gemaakt met het afsluiten van deze cao. Dat is wel zo, maar je moet de dingen wel een beetje in perspectief blijven zien. Want feitelijk hebben de werkgevers niet meer gedaan dan 'ja' zeggen tegen fatsoensnormen die in andere bedrijfstakken allang ingeburgerd zijn.'

Meer informatie:
Brigitta Paas, bestuurder: 010-2335203 of 06-51257960

De ondertekening is vrijdag 29 juli a.s., om 16.00 uur in het gebouw Legakker aan de Turfstraat 63 in Aalsmeer. Namens FNV Bondgenoten is hoofdbestuurder Martin Spanjers aanwezig. Leden van de pers zijn van harte welkom hierbij aanwezig te zijn.

27 jul 99 12:06