Politiebericht stad Groningen

Woensdag 28 juli 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Auto-inbrekers aangehouden
In de Johannes Vermeerstraat in Groningen heeft de politie vannacht een 21-jarige en een 18-jarige man uit Hoogezand-Sappemeer aangehouden. De mannen worden verdacht van inbraak in een auto. Getuigen meldden de politie dat zij hadden gezien dat de twee mannen zich verdacht ophielden bij geparkeerde auto?s. Politiemensen troffen in de Vermeerstraat een geparkeerde auto aan waarvan een portier openstond en waaruit de radio miste. De beide verdachten waren in het bezit van valse sleutels, waarmee autoportieren konden worden geopend. Ze zijn ingesloten.

Snorfietser gewond bij ongeval
Een 28-jarige snorfietser uit Groningen is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Oosterhamriklaan in Groningen. De man reed achter een brombakfiets, waarvan de bestuurder af wilde slaan. Daartoe gaf hij met zijn hand richting aan. De snorfietser schrok daarvan en verloor de macht over het stuur. Hij kwam te vallen en is met diverse schaafwonden overgebracht naar een ziekenhuis.

Auto-inbreker aangehouden
Een bij de politie als autokraker bekend staande 44-jarige Groninger is gisteravond aangehouden op de Nieuwstad in Groningen. Surveillerende politiemensen zagen dat de man van onder zijn kleding een autoradio toonde aan enkele omstanders, kennelijk om die te verkopen. De man wilde niets verklaren over de herkomst van de radio en was tevens in het bezit van inbrekersgereedschap. Hij is voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Inbreker biedt buit te koop aan
De politie heeft op de Boteringesingel in Groningen gisteravond een 30-jarige man zonder vast woon- of verblijfplaats aangehouden. De man reed op een fiets met aan het stuur een grote tas. In de tas zaten diverse goederen zoals nieuwe kleding, CD?s, cassettebandjes, computerschijfjes en medicijnen. De man bood de inhoud van de tas te koop aan, aan een in burger surveillerende politieagent. Bij onderzoek door de politie bleek dat de spullen afkomstig waren van inbraken in woningen aan de Tellegenstraat en de Populierenlaan. De verdachte is voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Auto-inbraken opgelost
Met de aanhouding van een 25-jarige man uit Groningen heeft de politie een 12-tal auto-inbraken opgelost. De man werd afgelopen maandagmorgen op heterdaad aangehouden bij een inbraak in een geparkeerde auto aan de Kleine Raamstraat in Groningen. De man werd ingesloten en bekende tijdens het verhoor 12 inbraken in geparkeerde auto?s. Daaruit stal hij voornamelijk autotelefoons (GSM) en Cd-spelers. In één geval nam hij een pak vla en een fles cola weg. De man zit nog vast en wordt morgen voorgeleid aan de Rechter-commissaris.

Overval op sigarenwinkel
Een sigarenwinkel aan de Verlengde Hereweg in Groningen is gistermiddag overvallen. Omstreeks 13.30 uur kwamen twee mannen met een donkere huidskleur de zaak binnen. Eén van hen kocht een pakje sigaretten. Terwijl de vrouw die man bediende trok de tweede dader een op een vuurwapen gelijkend voorwerp en dreigde daarmee in haar richting. De mannen eisten geld en deden vervolgens een greep in de kassa. Met een geldbedrag van enkele honderden guldens verlieten zij daarop de zaak en verdwenen te voet. Voorbijgangers die overval opmerkten zijn de daders achterna gegaan, maar raakten ze korte tijd later kwijt. Ook een politieonderzoek in de omgeving leverde niets op. Er wordt en nader onderzoek ingesteld.

Haren: Machines vernield
In de nacht van maandag op dinsdag zijn aan de Borgsingel in Haren vernielingen gepleegd aan een aantal machines en tractoren van een loonbedrijf uit Slochteren. Bedradingen en brandstofleidingen werden losgetrokken, antennes omgebogen, lampen kapotgeslagen en in de brandstoftanks van sommige motoren werd zand gegooid. Het bedrijf lijdt door de vernielingen een schade van ruim 7000 gulden. De politie onderzoekt de zaak.

Inlichtingen, afdeling voorlichting, telefoon 050 5995010