Directeur blijkt fervente internetgebruiker

Datum nieuwsfeit: 28-07-1999

Badhoevedorp, 28 juli 1999

Directeur blijkt fervente internetgebruiker

De Nederlandse directeur heeft in no-time internet omarmd, zo mag worden geconcludeerd uit herhaald onderzoek naar het internetgebruik van directeuren dat is uitgevoerd door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD) in samenwerking met Berenschot. Toonde onderzoek in 1996 aan dat er amper een PC op het bureau van de Nederlandse directeur stond, vlak voor de millenniumwende surft de hedendaagse topman steeds vaker op internet, met uitschieters tot wel 3,5 uur per week. Men is met name op zoek naar informatie op het eigen werkterrein en mogelijkheden voor new business.

Ruim 60 % van de respondenten met een internetaansluiting is dagelijks online, ruim 35% wekelijks en slechts 4,5% minder vaak. De directeur en of commissaris is daarbij vooral geïnteresseerd in inhoudelijke informatie op het eigen werkterrein, productinformatie, financiële informatie, adresgegevens en jaarverslagen. Overheidsinformatie daarentegen, waaronder wet- en regelgeving, scoort opvallend laag. Het gros van de ondervraagden vindt nog steeds dat zoeken op internet veel tijd vergt.

Uit de antwoorden werd ook duidelijk op welke punten internet een belangrijke aanvulling vormt op bestaande informatiebronnen. Dit blijkt vooral het geval bij het genereren van new business: Directeuren in de rol van opdrachtgever maken steeds vaker een eerste selectie op het internet, voordat zij contact opnemen met een aanbiedend bedrijf. De informatie op internet is daarmee medebepalend voor de definitieve keuze en het verstrekken van de opdracht.

De toekomstverwachtingen van het relatief nieuwe medium zijn onder directeuren en commissarissen hooggespannen. Maar liefst 80% van de respondenten zegt zakelijke transacties via internet te gaan verrichten, bijna tweederde ook privé. De overheersende mening over betalen op internet is dat het risico aanvaardbaar is.

Veel directeuren en commissarissen hebben hun eerste schreden op het internet gezet via NCD-Connect, de website van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen op www.ncd.nl. Binnen deze virtual community voor topmanagers hebben alle NCD-leden een vermelding van hun persoonlijke gegevens, compleet met pasfoto en een doorklik naar de website van het eigen bedrijf. Technologisch hoogstandje is dat bezoekers in het besloten deel van de website zichtbaar aanwezig zijn. De vooruitstrevende website wordt maandelijks bezocht door circa 1.750 directeuren en commissarissen en biedt diverse ontmoetingsmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een elektronisch vragenuurtje of een online discussie met collega-directeuren en/of commissarissen.

Noot voor redacties