Politiebericht Stad Groningen

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Donderdag 29 juli 1999

Man mishandeld
Een 20-jarige man uit Zwolle is vannacht mishandeld op de Westerkade in Groningen. De man liep, in gezelschap van een vriend, in de richting van het NS station. Onderweg kwamen ze te twee mannen tegen waarvan één het slachtoffer zonder enige aanleiding in het gezicht sloeg. De Zwollenaar is met een gebroken neus overgebracht naar een ziekenhuis. De dader en zijn metgezel verdwenen na het handgemeen en zijn niet meer aangetroffen.

Honden komen om bij brand
Bij een brand in een woning aan de Friesestraatweg in Groningen zijn gisteravond twee honden om het leven gekomen. De dieren zijn door rookontwikkeling gestikt. De brand, die door de brandweer werd geblust, is vermoedelijk ontstaan doordat een pan met vet op het vuur is blijven staan. De bewoners waren niet thuis. Medewerkers van de dierenambulance hebben nog getracht de honden te reanimeren. Die hulp mocht echter niet baten.

Bromfietser gewond bij ongeval
Op de kruising van het Damsterdiep en de Oostersluisweg in Groningen is gistermiddag een 47-jarige bromfietser uit Groningen geraakt. De man reed over het fietspad en kreeg op de kruising geen voorrang van een auto bestuurd door een 48-jarige vrouw uit Groningen. De bromfietser kwam te vallen is met beenletsel overgebracht naar een ziekenhuis.

Mannen aangehouden
Op de Ripperdalaan in Groningen heeft de politie gistermiddag drie mannen in de leeftijd van 16 en 19 jaar uit Groningen aangehouden. Twee van hen waren eerder op de middag deels gemaskerd een supermarkt aan het Linnaeusplein binnen gegaan. Korte tijd later verlieten ze de zaak en verdwenen met de derde man in een auto. Later werden de twee gezien in een drogisterij, wederom aan het Linnaeusplein. Ook daar hielden ze zich verdacht op. Bij de komst van de politie waren ze al weer weg maar werden kort daarop aangetroffen op de Ripperdalaan terwijl zij hun auto duwden. Het voertuig weigerde dienst. Na verhoor op het politiebureau zijn de verdachten heengezonden. Van het plegen van een strafbaar feit is niet kunnen blijken.

Poging inbraak
Aan de Gerststraat in Groningen heeft de politie gistermiddag twee jongens van 12 en 13 jaar aangehouden. Omwonenden belden de politie nadat zij hadden gezien dat de knapen hadden geprobeerd een woning aan de Gerststraat binnen te klimmen. Ook andere woningen onderzochten ze op opstaande ramen of deuren. Ze bleken bij onderzoek in het bezit van een sleutel van een schutting van één van de woningen. Na een onderhoud op het politiebureau zijn de jongens overgedragen aan hun ouders.

Auto-inbrekers aangehouden
Vijf mannen in de leeftijd van 26 tot 39 jaar uit Groningen, Marum en de gemeente Pekela zijn gistermiddag door de politie aangehouden op het Sontplein in Groningen. Medewerkers van een bedrijf hadden gezien dat de mannen een auto probeerden te stelen en in een andere auto trachtten in te breken. Met behulp van een aantal vrachtwagenchauffeurs konden de mannen worden gepakt. Ze werden overgebracht naar het politiebureau. Na verhoor zijn drie verdachten heengezonden. Twee mannen van 39 en 30 jaar uit Groningen zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Straatrovers aangehouden
In de Naberpassage in Groningen heeft de politie vannacht twee mannen in de leeftijd van 21 en 31 jaar uit de gemeente Leek aangehouden. De mannen hadden op de Grote Markt geprobeerd een 23-jarige Groninger te beroven. Daarbij ontstond een vechtpartij met het slachtoffer. Dit werd gezien door een taxichauffeur die de politie belde. Een alleen surveillerende politieagent wist de verdachten aanvankelijk aan te houden, maar de daders wisten te ontkomen. Na een achtervolging te voet door meerdere politiemensen konden de verdachten alsnog worden gepakt in de Naberpassage. Ze hadden nog niets buitgemaakt. De verdachten zijn ingesloten.

Bestuurders onder invloed
Drie automobilisten zijn gistermorgen en vannacht door de politie aangehouden wegen het rijden onder invloed. Op de Sontweg werd gistermorgen een 43-jarige man uit Groningen aangehouden. Een 23-jarige en een 21-jarige automobilist werden vannacht aangehouden op de Emingaheerd respectievelijk de Bloemsingel. Na verhoor zijn de mannen met een dagvaarding en geldboetes van 700 gulden heengezonden. Bij werden alcoholpromillages van 0.7 en 0.8 gemeten. In het kader van de Wet Mulder is de auto van de 23-jarige man door de politie buiten gebruik gesteld. Hij had nog een geldboete van 206 gulden openstaan en kon die niet betalen.

Prostituee en klant aangehouden
Op de Populierenlaan in Groningen heeft de politie gisteravond een 29-jarige man en een 30-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. De man had de vrouw op de Noorderhaven opgepikt terwijl zij daar tippelde. Surveilleren politiemensen zagen dit en volgeden de auto van de man. Na aanhouding zijn beide verdachten naar het politiebureau gebracht. Daar zijn ze na verhoor heengezonden. Beiden krijgen een proces-verbaal.

Snelle automobilist geeft valse naam op
De politie heeft op de Beneluxweg in Groningen gistermorgen een 32-jarige automobilist uit Kampen aangehouden wegens overschrijding van de maximum- snelheid. De man reed met een snelheid van 100 km per uur, terwijl 70 is toegestaan. Omdat de man niet in het bezit is van een rijbewijs gaf hij de naam van zijn broer op. Hij krijgt proces-verbaal voor de snelheidsovertreding, rijden zonder rijbewijs en het opgeven van een valse naam. Na verhoor is hij heengezonden. De auto waarin hij reed is door de politie vast gehouden.

Dief aangehouden
Een 32-jarige man uit Groningen is gistermiddag door de politie aangehouden in de Haddingestraat in Groningen. De man werd op heterdaad betrapt toen hij een zonnebril stal uit een niet afgesloten bestelauto. Hij raakte daarbij slaags met de eigenaar van de zonnebril. Deze kon hem overdragen aan de politie. Omdat hij wordt verdacht van nog drie andere diefstallen is de verdachte ingesloten.