'Nederlands aanbod internetwinkels nog in de kinderschoenen'

Datum nieuwsfeit: 29-07-1999

Consumentenbond start netwerk met internetgebruikers

Nederlands aanbod internetwinkels staat nog in de kinderschoenen

28 juli 1999 - Vaste internetgebruikers kunnen hun ervaringen met het kopen via internet doorgeven aan de Consumentenbond. Leden en niet-leden van de bond kunnen namelijk deelnemen aan het internet-panel, waarmee in augustus gestart gaat worden. De Consumentenbond bouwt op deze manier aan een netwerk van internetters die digitaal shoppen.

De Consumentenbond heeft recentelijk een onderzoek gedaan naar e-commerce, het kopen via internet. De resultaten daarvan zijn te lezen in de Consumentengids van augustus, die vandaag uitgekomen is. Daadwerkelijke bestellingen werden geplaatst in Nederland, maar ook in het buitenland. Per land zijn 50 producten in 10 verschillende groepen besteld. De belangrijkste bevindingen zijn:

* bestellen gaat erg snel, maar de levering laat in te veel gevallen te lang op zich wachten; * informatie op de sites laat vaak veel te wensen over of ontbreekt; * een goede betaalmogelijkheid ontbreekt nog; * het Nederlandse aanbod staat nog in de kinderschoenen.

De uitslag komt overeen met de resultaten van een onderzoek dat de wereldkoepel van consumentenbonden, Consumers International, onlangs deed.

De verontrustende resultaten van de onderzoeken zijn voor de Consumentenbond reden om voortdurend de vinger aan de pols te houden. Daarom gaat de bond beginnen met het systematisch verzamelen van ervaringen van consumenten op internet. Het internet-panel, dat hiervoor wordt opgericht, is speciaal bedoeld voor typische consumenten-onderwerpen zoals informatie, voorwaarden, privacy, betaling, garantie en service.

De oprichting van het internet-panel past uitstekend in de campagne die de Consumentenbond in het najaar gaat starten op het gebied van moderne diensten die mogelijk worden gemaakt door de informatie- en communicatietechnologie. In het kader van deze campagne zal onder meer een website worden opgezet, waarop alles te vinden is wat met ‘e-commerce en de consument’ te maken heeft. Ook zal in oktober worden begonnen met het toekennen van een keurmerk aan websites waar consumenten veilig en betrouwbaar aankopen kunnen doen (de Web Trader).

Wie interesse heeft om mee te doen aan het internet-panel, kan zich vanaf heden aanmelden via de website van de Consumentenbond (panel.consumentenbond.nl). Zowel leden als niet-leden van de bond kunnen reageren; niet-leden krijgen als panellid gratis toegang tot de delen van de website van de Consumentenbond die normaal gesproken alleen te bekijken zijn door leden.