VNC: Inspraak werknemers in bijna fusie KLM-Alitalia

Datum nieuwsfeit: 30-07-1999

VAKBOND NED CABINEPERSONEEL

Inspraak werknemers in bijna fusie KLM-Alitalia

VNC PERSBERICHT

Schiphol-Oost, 29 juli 1999

VNC: INSPRAAK VAN WERKNEMERS MOET SNEL GEREGELD WORDEN IN BIJNA FUSIE

KLM-ALITALIA

De bijna fusie KLM-Alitalia is een feit. Beide maatschappijen hebben bekend gemaakt te willen streven naar een volledige fusie op termijn en hebben daartoe de organisatiestructuur al ingericht. Met een alliantiedirectie die de integratie van het passagiers- en vrachtnetwerk aanstuurt. De alliantie tussen de luchtvaartmaatschappijen is uniek in de wereld en zal naar verwachting per jaar zo'n 800 miljoen gulden moeten gaan opleveren aan synergievoordelen.

VNC-voorzitter Gerda Oskam: "Hoe meer winst voor de alliantie hoe beter het zou kunnen zijn voor de werknemers. Maar dat hangt af van hoe de alliantie ingewikkelde en voor werknemers soms moeilijke processen gaat besturen, als integratie van afdelingen en verdeling van vluchten. Hoe verheugd de VNC ook is met de bekendmaking van de bijna fusie tussen KLM en Alitalia, het succes ervan is mede afhankelijk van draagvlak onder de werknemers. De nieuwe alliantiedirectie doet er derhalve goed aan hier prioriteit aan te geven. Erkenning van werknemersorganisaties als de VNC op het niveau van de alliantiedirectie is voor ons dan ook een must."

De Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel VNC is met 8000 leden de grootste werknemersorganisatie in de luchtvaart en kent met zo'n 97 organisatiegraad vrijwel al het cabinepersoneel dat voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen werkt, als lid. De VNC heeft al een samenwerkingsovereenkomst met de 6 bonden voor cabinepersoneel bij Alitalia. Iets dergelijks met de vakbond voor cabinepersoneel bij Northwest bestond al langer.

Gerda Oskam: "Cabinepersoneel is zowel op vluchtveiligheids- als servicegebied het visitekaartje van de KLM. Daarom is het zo belangrijk om bij onze leden acceptatie en enthousiasme voor de alliantie met Alitalia te kweken. Zeggenschap op alliantieniveau is daarom een essentiële voorwaarde."

Woordvoerders in deze zijn voorzitter Gerda Oskam en bestuurslid Eddo Pheifer, te bereiken via onderstaand telefoonnummer of via 06 - 538 101 32

30 jul 99 11:35