ABN AMRO en Visa introduceren inkooppprogramma in Nederland

Datum nieuwsfeit: 30-07-1999

ABN AMRO Bank N.V.
Public Relations (AA 1130)
Foppingadreef 22
1102 BS Amsterdam Zuidoost
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
30 juli 1999

ABN AMRO EN VISA INTRODUCEREN INKOOPPPROGRAMMA OP NEDERLANDSE MARKT

ABN AMRO introduceert als eerste bank in Nederland samen met Visa International per 2 augustus aanstaande het ABN AMRO Purchasing Programma. Het is een inkoopsysteem dat gebruik maakt van de bestaande Visa creditcardtechnologie. Het Purchasing Programma biedt multinationals, overheidsinstellingen en grote nationale ondernemingen een oplossing voor het stroomlijnen van het inkoopproces. Het betreft de inkoop van goederen en diensten die ondersteunend zijn voor productieprocessen en onderhoud, zoals uitzendkrachten, koeriersdiensten en kantoorartikelen. In veel organisaties vormen deze routinematige bestellingen in aantallen het merendeel van de totale inkoop, terwijl ze in geld uitgedrukt van aanzienlijk minder belang zijn.

Het werken met het Purchasing Programma levert voor het inkopende bedrijf vele voordelen op, variërend van kosten- reductie (oplopend tot 60%), efficiënter betalingsverkeer en administratieve besparingen tot het optimaliseren van managementinformatie. Een apart toegevoegde BTW-rapportage maakt het mogelijk de BTW-verrekening aanzienlijk te vereenvoudigen.

Het programma werkt op basis van voorkeurleveranciers en door de inkopende organisatie geselecteerde medewerkers. Medewerkers die bestel- bevoegdheid krijgen toegewezen ontvangen een persoonsgebonden Purchasing Card met identificatie-nummer. Op deze manier kan de inkopende organisatie afspraken met eigen medewerkers en toeleveranciers vastleggen en daardoor maximale controle over het inkoopproces houden.

In Nederland is het gebruik van deze technologie voor bestelprocessen nog betrekkelijk nieuw. Internationale ondernemingen in het buitenland maken al enige jaren met succes gebruik van soortgelijke programma's.

Perscontacten:

ABN AMRO Bank N.V. mw. A.C.G. van Nunen, telefoon: (020) 3830651

Visa International Dhr. O. Houtschild, telefoon: 010) 2774444

Perscontacten:
geen

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend