Lufthansa: E-mailen vanuit het vliegtuig

Datum nieuwsfeit: 30-07-1999

PERSBERICHT - 30 JULI 1999

Lufthansa: E-mailen vanuit het vliegtuig

Binnenkort kunnen passagiers van Lufthansa met hun eigen computer draadloos inloggen op het intranet aan boord van het vliegtuig. Via dit intranet kunnen bijvoorbeeld belastingvrije artikelen worden besteld of kunnen reizigers e-mailberichten versturen. Het `paperless' passagiersvliegtuig komt daarmee een stap dichterbij.

Om draadloos dataverkeer vanuit het vliegtuig mogelijk te maken, hebben Lufthansa en Rockwell Collins recent een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Beide ondernemingen gaan nauw samenwerken op het gebied van het draadloos verzenden en ontvangen van informatie aan boord van vliegtuigen en op vliegvelden.

Ook vliegers zullen van dit intranet gebruik gaan maken om rechtstreeks en draadloos tijdens de vlucht per laptop bijvoorbeeld kleine technische mankementen aan de grond door te geven. Daardoor kunnen de beschikbare onderhoudscapaciteit en de aanwezigheid van reserveonderdelen beter worden gepland en kunnen mogelijke problemen in een eerder stadium worden onderkend.

Binnen de Lufthansa Groep zal Condor Flugdienst GmbH als eerste gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. In een aantal van hun Airbus vliegtuigen is de benodigde apparatuur, die op dit moment door Condor wordt getest, al geïnstalleerd.

Lufthansa Technik AG is verantwoordelijk voor de bouw van de apparatuur en de installatie in de vliegtuigen. Lufthansa Systems ontwikkelt en onderhoudt de software. Naar verwachting zullen de definitieve versies vanaf medio 2000 worden geïnstalleerd. Eind volgend jaar zullen de passagiers dan gebruik kunnen maken van het intranet.

Noot voor redacties