Zege vergroot Tom Coronels leidende positie Formule Nippon

Datum nieuwsfeit: 01-08-1999

AAN DE (AUTO)SPORTREDACTIE SUGO: 1 augustus 1999

Zege vergroot Tom Coronels leidende positie Formule Nippon

Tom Coronel heeft de zesde race in het Japans Formule Nippon kampioenschap op zijn naam geschreven. Op een snikheet Circuit van Sugo reed hij gedurende de volledige race over 60 ronden aan de leiding. Na deze overwinning staat de door Marlboro, Bakker Bart, McGregor, Bridgestone, Mobil1 en Honda gesteunde coureur, nu alleen aan de leiding in het kampioenschap.

"Feitelijk was dit de sleutelwedstrijd in het kampioenschap", begint Coronel zijn verhaal. "De Formule Nippon kalender telt 10 races en we zijn nu over de helft. Eigenlijk liep dit hele weekend super. In de training ging het helemaal naar wens, met een pole-position. Natuurlijk hadden we hier een week of twee geleden al uitgebreid getest en wisten welke afstelling het best moest zijn. Daarnaast is de start hier altijd iets waar je even op moet letten. In tegenstelling tot andere circuits sta je hier met een pole-position op het vuile gedeelte. Goed, de start verliep feilloos. In de spiegels zag ik dat Motoyama en Kurosawa het met elkaar aan de stok hadden. Vervolgens trok ik mijn plan en besloot de volgende ronden niet meer in de spiegels te kijken.

Concentreerde mij op mijn eigen race en probeerde een gaatje te slaan. Uit de tests wisten we, dat de Bridgestone banden de eerste 15 ronden het best waren.

Die heb ik ten volle gebruikt en mijn voorsprong naar meer dan 8 seconden uitgebouwd. Door de enorme hitte (35-37 graden C), -dit was echt de heetste race uit mijn carriere- moet je echt op ieder detail letten. Zo had ik alleen de voorgeschreven kleding aan. Je moest nu eenmaal je lijf echt in de gaten houden tijdens dit soort slijtageslagen. In de tweede helft heb ik de race kunnen controleren. Iets prijs gegeven van de voorsprong, maar nooit echt moeilijke situaties meegemaakt. De tweede overwinning in de Formule Nippon kon mij niet meer ontgaan", aldus Coronel na afloop.

Na afloop was de vreugde bij de Nederlandse rijder, maar zeker ook bij het voltallige PIAA Nakajima Team enorm. Coronel: "Dit is het 'turnpoint' in het kampioenschap. We zitten nu op de goede weg. Die moeten we vasthouden.

Uitgebreid testen heeft veel zin en betaalt zich uit. Dit was absoluut een probleemloze race. Zo moeten we de rest van het seizoen kunnen voltooien. De enige die mij voor het kampioenschap nog kan bedreigen is Motoyama. De rest staat redelijk ver bij ons vandaan. We zijn er zeker nog niet, maar de basis ligt er nu. We staan er bij en we hebben nog vier races te gaan voor het kampioenschap is beslist. Nu concentreer ik mij op de volgende race. De GT race met de Mobil1 Nakajima NSX, die in het Marlboro Masters weekend op het Circuit van Fuji wordt verreden. Het is de afgelopen jaren min of meer traditie geworden, dat ik in dat weekend mijn race win. Laten we hopen dat we die traditie in stand kunnen houden", besluit Coronel.

Uitslag zesde race Formule Nippon:

1. Tom Coronel (PIAA-Nakajima) 60 ronden in 1.15.13.456; 2. Satoshi Motoyama (Unlimited Le Mans) 1.15.21.296; 3. Takuya Kurosawa (TMS) 1.16.00.486; 4. Michael Krumm (5Zigen Unlimited Le Mans)1.16.01.706 ; 5. Juichi Wakisaka (ARTA)
1.16.02.065 en 6. Ralph Firman (Shionogi Nova) 1.16.11.308.

Stand na 6 races:

1. Tom Coronel 36 punten; 2. Satoshi Motoyama 32; 3. Hidetoshi Mitsusada 16;
4. Peter Dumbreck 12; 5. Masami Kageyama en Ralph Firman 11.