Politiebericht stad Groningen

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Maandag 2 augustus 1999

Benzinediefstal
Wegens een poging benzine te stelen uit de tanks van geparkeerde auto's heeft de politie gisteravond op de Korreweg in Groningen een 36-jarige man en een 35-jarige man uit Groningen aangehouden. Bij hun poging benzine over te hevelen werd het tweetal gezien door voorbijgangers die de politie belden. De politiemensen die een onderzoek instelden troffen de twee bij een auto aan. Eén van hen had een jerrycan bij zich. Beide verdachten zijn naar het politiebureau gebracht en na verhoor heengezonden.

Man aangehouden
Een 65-jarige man uit Groningen is vannacht door de politie aangehouden op de Grote Markt in Groningen. De man negeerde met zijn auto een aantal verkeersregels in de Herestraat en de Grote Markt. Bij onderzoek door de politie bleek dat de man nog een geldboete van 250 gulden had openstaan. Die kon hij niet betalen. De man is op het politiebureau overgedragen aan de parketpolitie en ingesloten.

Bromfietsers rijden in op politieman
Bij een verkeerscontrole op de Europaweg in Groningen is gisteravond een 35-jarige politieman gewond geraakt. De agent voerde samen met een collega een verkeerscontrole uit op het tijdelijke inrijverbod voor fietsers en bromfietsers op de Europaweg, dat in verband met wegwerkzaamheden is ingesteld. Daarbij gaf de agent een stopteken aan twee naderende bromfietsers. In plaats van te stoppen gaven beiden gas en reden op de agenten in. De agent sprong opzij om een aanrijden te voorkomen. Daarbij reed één bromfietser hem voorbij; de andere reed op volle snelheid tegen hem aan. Beiden kwamen te vallen waarna de bromfietser te voet trachtte te vluchtten. De politieman zag echter kans hem beet te pakken en aan te houden. Daarbij werd hij door de verdachte geschopt. Die is ingesloten. De andere bromfietser wist te ontkomen. De politieman is met beenletsel overgebracht naar het ziekenhuis. Ook de aangehouden bromfietser moest naar het ziekenhuis. Hij bleek letsel aan een hand te hebben opgelopen. De politie stelt een

onderzoek in naar de andere verdachte. Van hem is een goed signalement bekend.

Druggebruikers aangehouden
In de Van Oldenbarneveltlaan in Groningen heeft de politie gisteravond twee mannen in de leeftij van 35 en 49 jaar aangehouden wegens bezit van harddrugs. De mannen, die als junk bij de politie bekend zijn, zaten op een bankje nabij de Asingastraat. Bij onderzoek trof de politie bij de mannen 9 gebruikershoeveelheden cocaïne aan en twee verboden messen. Na verhoor op het politiebureau zijn beide mannen vrijgelaten. De drugs en de messen zijn in beslag genomen.

Prostituee aangehouden
Een 37-jarige straatprostituee uit Groningen is gisteravond door de politie aangehouden op de Bornholmstraat in Groningen. De vrouw probeerde buiten de officiële openingstijden klanten te werven op de tippelzone. Na verhoor op het politiebureau is de vrouw heengezonden. Ze kreeg een dagvaarding mee.

Inbraak in vrachtauto's
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in een 9-tal vrachtauto's van twee transportbedrijven aan de Timpweg in Groningen. Van alle wagens werden ruiten ingeslagen. Uit drie auto?s werden GSM-telefoons en een mini-TV gestolen. Ook werden persoonlijke spullen van chauffeurs ontvreemd. De politie stelt een onderzoek in.