Vrijmerk niet ontvankelijk in rechtszaak tegen KPN

Datum nieuwsfeit: 02-08-1999

Persbericht KPN - 2 augustus 1999

VRIJMERK NIET ONTVANKELIJK IN RECHTSZAAK TEGEN KPN OVER GEBRUIK MERKEN

De rechter in Groningen heeft de stichting Vrijmerk uit Deventer niet ontvankelijk verklaard in de rechtszaak die zij aanspande tegen KPN over het gebruik van merken. Vrijmerk eiste van KPN dat zij tien gedeponeerde merken zou intrekken, waaronder merknamen als WisselGesprek en Het Net. Vrijmerk neemt niet deel aan het economisch verkeer en is daarom geen belanghebbende. De uitspraak is belangrijk voor het merkenrecht in Nederland omdat hiermee vast is komen te staan dat alleen belanghebbenden zich partij kunnen stellen.

Het is altijd onduidelijk gebleven namens wie Vrijmerk optrad. KPN houdt
- bij gebrek aan openheid daarover door de stichting - rekening met de mogelijkheid dat de rechtszaak van Vrijmerk is gefinancierd door concurrenten van KPN. Ook is onduidelijk waarom Vrijmerk alleen KPN op de korrel heeft genomen.

Merknamen worden gebruikt als onderscheiding in het economisch verkeer. Bedrijven investeren in de naambekendheid van merken die worden beschermd door ze te deponeren bij het Benelux Merkenbureau. Een bedrijf pleegt inbreuk op het merkenrecht wanneer het een merknaam van een concurrent gebruikt voor het aanprijzen van zijn eigen product. Hiermee maakt een bedrijf onterecht gebruik van de naambekendheid en de uitstraling van een bestaand merk.

De beschuldiging van Vrijmerk dat bedrijven door het deponeren van merken het algemeen taalgebruik 'monopoliseren' is dan ook niet aan de orde. Iedereen kan woorden en merken gebruiken in het normale taalgebruik, zolang ze niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties