Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Datum nieuwsfeit: 02-08-1999
Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Laatst gewijzigd 2 augustus 1999. POLITIE RICHT ZICH OP "VEILIG STAPPEN".

Vanaf het komende weekend staat de inzet van de politie Noordwijk in het teken van "veilig stappen". Dit is een project om de overlast van "het stappen" voor de inwoners te beperken en om het veiligheidsgevoel van inwoners, toeristen, uitgaanspubliek en de politie te vergroten. Er komt extra politie en een susploeg de straten op rond De Grent. De politie zal vooral streng optreden bij vernielingen, overlast, belediging van agenten of derden en "wildplassen". Ook het parkeren of stilstaan naast of op fietsstroken kan leiden tot een bekeuring. Dat geldt ook voor de taxi's. Dankzij dit zelfde project was het vorig zomerseizoen relatief rustig. Het project "velig stappen" loopt tot eind augustus.

POLITIE ONTMANTELT HENNEPKWEKERIJEN.

De politie heeft aan het Zuideinde in Noordwijk vier hennepkwekerijen ontmanteld. De kwekerijen waren ondergebracht in schuren bij woningen. Drie Noordwijkse verdachten, 39, 40 en 45 jaar oud, zijn aangehouden. In de drie schuren stonden in het totaal 689 planten. In de vierde schuur lagen toppen van planten te drogen. De elektriciteit die nodig was om de kwekerijen draaiende te houden werd illegaal afgetapt. De politie nam planten en apparatuur in beslag. Het energiebedrijf heeft de woningen voorlopig afgesloten van stroomvoorziening en gaat de schade berekenen van het illegaal aftappen van stroom. CAMPINGBEWAKER OVERREDEN DOOR LISSERBROEKER.

Een 37-jarige bewaker van de Noordwijkerhoutse camping "Dijk en Burg" is zaterdagavond zwaar gewond geraakt toen hij werd overreden door een auto die werd bestuurd door een 19-jarige Lisserbroeker. De Lisserbroeker was de bestuurder van een auto met jongeren die vroeg in de ochtend op de camping overlast veroorzaakten. Toen de bewaker daar iets van wilde zeggen, reed de cauffeur op hem in. Nadat zij de bewaker hadden overreden gingen de jongeren er vandoor. De politie wist de auto even later tot stoppen te dwingen. De bestuurder is aangehouden. De bewaker is overgebracht naar het l.u.m.c. waar een zesvoudige breuk in zijn onderbeen werd vastgesteld.

Verkeersmaatregelen Provincialeweg N206.
Om de verkeersveiligheid op het enkelbaansgedeelte van de Provincialweg N206 tussen Katwijk en De Zilk te verbeteren, is er een dubbele doorgetrokken streep met daartussen reflectoren, op de weg aangebracht. Dit om te voorkomen dat weggebruikers op de verkeerde weghelft terecht komen.De noodzakelijke afsluiting zijn opgeheven. De maximumsnelheid op deze weg is gesteld op 80 km/u. De politie zal streng toezien op de snelheid op deze weg.

Sinds deze maatregelen gereed zijn doet zich een ander fenomeen voor, namelijk het rechts inhalen op vlucht- c.q. invoegstroken. De politie heeft reeds enkele signalen gekregen omtrent dit zeer gevaarlijke weggedrag. Het mag duidelijk zijn dat ook dit weggedrag een prioriteit gekregen heeft in het verkeerstoezicht dat de politie op de Provincialeweg N206 houdt.
DIEVEN RAMMEN PUI

Inbrekers hebben vanmorgen met een auto de pui van een kledingzaak in de Noordwijkse Hoofdstraat geramd. Rond vier uur kwam de politie af op het inbraakalarm, maar de dieven waren al gevlucht. Zij gingen er vandoor met een onbekende hoeveelheid kleding en werden niet meer gevonden. De auto was vermoedelijk gestolen.
VERFKLADDERS

Vermoedelijk een groep van zo'n tien toeristen hebben in de vroege ochtend van vrijdag 30 juli huis gehouden met kwast en verf; een strandpaviljoen werd voorzien van rood/bruine strepen en evenzo een betonnen vloer en tafels en banken. Ook heeft men getracht het paviljoen open te breken. Een melder heeft het stel met verf en kwast gezien en zag later de schade. De politie tracht het stel nog op het spoor te komen.

VERKEERSONGEVAL

Zondagavond 1 augustus rond 23.45 uur is een auto even voorbij de kruising Northgodreef/Duinwetering tegen twee bomen aangereden, om de as gedraaid en vervolgens tot stilstand gekomen. Beide inzittenden, een broer en een zus van resp. 23 en 21 jaar uit Lisse konden op eigen kracht uit het wrak kruipen en zijn door omstanders naar de berm geleid. Zij zijn voor onderzoek naar het LUMC gebracht, maar lijken geen noemenswaardig letsel te hebben overgehouden. De dreef is tussen de Duinwetering en Westeinde tot 02.00 uur vanochtend afgesloten geweest; wrakstukken van de auto lagen over een groot gedeelte van de weg verspreid. Mogelijk is alcoholgebruik bij de bestuurder in het spel.