Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Volkswagen Golf V6 4motion en Bora V6 4motion

Datum nieuwsfeit: 04-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Volkswagen Golf V6 4motion en Bora V6 4motion

(4 Augustus 1999)

PERSBERICHT:

V6 4motion. Zo heten de nieuwe topmodellen van de Volkswagen Golf en Bora. Deze hoogwaardig uitgeruste sportmodellen zijn voorzien van vele interessante technische details. De belangrijkste daarvan is zonder twijfel de nieuwe motor: een krachtige V6-motor met vierkleppentechniek en een cilinderinhoud van 2,8 liter. Deze V6 is de opvolger van de bekende VR6 met tweekleppentechniek - die nu voortaan zonder de 'R' in de type-aanduiding door het leven gaat. Net als zijn voorganger is de nieuwe zescilinder dankzij de kleine blokhoek van 15 graden een ongekend compacte motor. Hij levert bovendien een indrukwekkend vermogen van 150 kW/204 pk bij 6.200 tpm. Het maximum koppel bedraagt 270 Nm bij 3.200 tpm.

Om dit te realiseren maakten de Volkswagen-ingenieurs gebruik van alle technische know-how die hen ter beschikking stond. Zo worden bijvoorbeeld de vier kleppen per cilinder voortaan bediend door roltuimelaars - dit resulteert in een aanzienlijke reductie van de inwendige motorwrijving. Andere technische hoogstandjes zijn de verstelbare inlaatnokkenas en een omschakelbaar inlaatspruitstuk - hierdoor wordt al bij zeer lage toeren een perfecte cilindervulling gegarandeerd. Door de nieuwe techniek is bovendien - ondanks het gestegen vermogen - het brandstofverbruik opmerkelijk teruggebracht. Datzelfde geldt voor de emissie van schadelijke uitlaatgassen. De nieuwe V6-motor voldoet zelfs ruimschoots aan de zeer strenge eisen van de D4-emissienorm. In Duitsland 'verdienen' de Golf en Bora V6 4motion hiermee een belastingvoordeel van 600 mark. Om het geboden vermogen effectief in sportieve prestaties om te zetten, beschikken de nieuwe topmodellen van Golf en Bora over een handgeschakelde zesversnellingsbak. De elektronisch geregelde vierwielaandrijving '4motion' garandeert een hoog actief veiligheidsniveau, zelfs als de condities van het wegdek te wensen over laten. Eveneens veiligheidsverhogend is het voor beide modellen standaard elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Dit rijdynamieksysteem voorkomt slippen en uitbreekneigingen door een selectieve remingreep uit te voeren. Een versterkt remsysteem houdt de enorme kinetische energie veilig onder controle.

Extra rijcomfort is bereikt door toepassing van een nieuwe achteras. Het gaat hierbij om een technisch geavanceerde constructie: een ruimtelijk geleide, trillingsontkoppelde as met meerdere draagarmen. De Golf en de Bora V6 4motion staan op nieuwe lichtmetalen vel gen in de maat 6,5 x 16 met 205/55-banden. De krachtige V6-motor is goed voor imponerende prestaties. Zo accelereert de Golf V6 4motion in 7,1 seconden van 0-100 km/h; voor de tussensprint van 60 naar 100 km/h in de vijfde versnelling heeft hij slechts 8,5 seconden nodig. De iets zwaardere Bora V6 4motion heeft voor deze zelfde exercities 7,4 seconden respectievelijk 9,0 seconden nodig. Beide hebben ze een topsnelheid van 235 km/h.
De Golf en Bora V6 4motion zijn alleen in de bijzonder comfortabele Highline-uitvoering leverbaar. Deze omvat voor beide modellen sportstoelen, lederen stuurwiel, mistlampen, elektrisch bediend schuif-/kanteldak, elektrisch synchroon verstel- en verwarmbare buitenspiegels, elektrische ruitbediening en centrale portiervergrendeling.

De Higline-uitvoering van de Bora voegt daar nog een boordcomputer, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling en alarm aan toe. In de V6-uitvoering komt daar voor beide modellen nog radiovoorbereiding met 8 luidsprekers en een aluminium rand rond de schakelpookknop bij. De Bora heeft tevens verchroomde instrumentranden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie