Consumentenbond waarschuwt voor behang-afstoomapparaat

Datum nieuwsfeit: 04-08-1999
Consumentenbond

Consumentenbond waarschuwt voor gevaarlijk behang-afstoomapparaat

4 augustus 1999

De Consumentenbond roept consumenten op voorzichtig te zijn met behang-afstoomapparaten van Earlex. De kans op het oplopen van ernstige brandwonden is zeer reëel. Vandaag heeft de bond de Inspectie Gezondheidsbescherming gevraagd om de veiligheid van deze apparaten te controleren.

Recentelijk hebben zich kort na elkaar twee zeer ernstige ongevallen voorgedaan met een behangafstoomapparaat van het merk Earlex: de Steam Master. Dergelijke apparaten zijn te huur bij bouwmarkten, zoals Praxis.

De twee betrokkenen hebben het apparaat met water gevuld volgens de voorschriften en de dop er opgedaan. Bij het afstomen vloog echter de dop van het apparaat, waardoor zij werden geraakt door een stroom van kokend water en stoom. Zij liepen eerste- respectievelijk tweedegraads brandwonden op. Beide personen zijn hiervoor behandeld in het ziekenhuis. Ze hebben niet hetzelfde apparaat gehuurd en hebben inmiddels een advocaat ingeschakeld om hun schade vergoed te krijgen.

De beide ongevallen zijn voor de Consumentenbond reden geweest om een eigen onderzoek te doen. Als het apparaat zeer zorgvuldig wordt gebruikt, zal in de ketel geen overdruk ontstaan en is er dus niets aan de hand. Maar de kans dat de dop niet optimaal bevestigd wordt, is vrij groot. Een fout bij de bediening van het apparaat kan namelijk, door de constructie van de dop, gemakkelijk gemaakt worden. De gebruiker denkt dat de dop er goed op zit, maar in werkelijkheid is dat niet het geval. Als de slang gedeeltelijk wordt afgekneld, ontstaat er overdruk in de ketel, waardoor de dop eraf vliegt.

Het gevaar van het oplopen van ernstige brandwonden is dus vrij groot. Bovendien is het zeer de vraag of klanten goed worden voorgelicht als zij het apparaat huren bij een bouwmarkt.

De Consumentenbond maakt zich grote zorgen over de veiligheid van het apparaat en heeft vandaag de Inspectie Gezondheidsbescherming en Veterinaire Waren verzocht om met spoed alle geëigende maatregelen te nemen om verdere ongevallen te voorkomen. Volgens de bond is een waarschuwing of nadere instructie voor de consument in ieder geval niet voldoende. Het apparaat biedt gewoonweg niet de veiligheid die de gebruiker ervan mag verwachten.

Ook de verhuurder van de Steam Master is door de Consumentenbond op de hoogte gesteld. De Consumentenbond waarschuwt consumenten om in ieder geval voorzichtig te zijn.