Reportage over multiculturele muziekband Amdazube bij IKON

Datum nieuwsfeit: 05-08-1999
IKON

SPLINTERS VAN CULTUUR Tweedelige reportage over de multiculturele muziekband AMDAZUBE

Donderdag 5 en 12 augustus 1999 Nederland 1, 18-28 - 18.53 uur:

Splinters van cultuur gaat over jongeren van verschillende afkomst. Ze zitten allemaal op scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. Samen vormen ze de muziekband AMDAZUBE, Amsterdam Zuid Beat.

Vanaf de start worden de verrichtingen van de band op de voet gevolgd en door de camera vastgelegd. Bij de jongeren thuis word duidelijk welke invloed hun culturele achtergrond in hun leven speelt. De leden van de band geven uitleg bij bijzondere momenten in het jaar zoals rituelen en feesten. Ze vertellen de kijker ook welke waarde ze hechten aan omgangsvormen en gebruiken, die een uiting van hun eigen traditie zijn.

Cultuur, levensbeschouwing en etniciteit worden op een niet-problematische wijze aan de orde gesteld. De film geeft een authentiek beeld van zowel het groepsproces van de muziekband als de leefwereld van de verschillende bandleden.