Halfjaarcijfers 1999 Cardio Control N.V.

Datum nieuwsfeit: 05-08-1999
Content-Disposition: inline

Halfjaarcijfers 1999 Cardio Control N.V.

Kerncijfers (x Euro 1.000) 6 mnd 1999 6 mnd 1998
Omzet 1.690 1.137
Bedrijfsresultaat - 180 189
Bedrijfsresultaat/omzet - 11% 17%
Nettoresultaat - 144 94
Nettoresultaat/aandeel (x Euro 1) - 0,47 0,31

Balanstotaal 9.656 10.558
Groepsvermogen 7.758 8.661
Solvabiliteit 80% 82%

Resultaten 1e halfjaar 1999
Cardio Control N.V. - innovator en wereldmarktleider van op software gebaseerde medisch-diagnostische systemen - heeft over de eerste 6 maanden van 1999 de omzet vergroot met 48% tot Euro 1.690.000 tegenover Euro 1.137.000 over de vergelijkbare periode van 1998. Het bedrijfsresultaat bedroeg Euro 180.000 negatief, tegenover Euro189.000 positief over de eerste helft van 1998. De oorzaak van het achterblijven van het bedrijfsresultaat is de reeds in het Introductiebericht van 17 juni 1998 en in het 1e kwartaalbericht van 15 april 1999 aangekondigde forse verhoging van de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van software, gericht op nieuwe producten en de daarmee gepaard gaande uitbreiding van het aantal medewerkers van 25 op 30 juni 1998 naar 39 op 30 juni 1999. Het nettoresultaat bedroeg Euro 144.000 negatief tegenover Euro 94.000 positief over de eerste zes maanden van 1998. Het nettoresultaat per aandeel kwam uit op Euro 0,47 negatief (eerste halfjaar 1998: Euro 0,31 positief) over het totaal aantal uitstaande gewone aandelen van 3.049.980 ultimo juni 1999. Ultimo juni 1999 bedroeg het groepsvermogen Euro 7,758 miljoen, waarmee de solvabiliteit uitkwam op 80% ten opzichte van het balanstotaal.

Gang van zaken in 1e halfjaar 1999
De brutomarge stond in het eerste halfjaar 1999 onder druk, doordat enkele grotere projecten met relatief veel randapparatuur werden uitgeleverd. De kwaliteit van de omzet in de verslagperiode is overigens goed, doordat relatief veel aan ziekenhuizen werd geleverd in een aantal landen waar Cardio Control voorheen nog niet actief was (met name in Oost-Europa). Voor wat betreft de omzetontwikkeling wordt aangetekend, dat Cardio Control te maken heeft met seizoensinvloeden, waardoor de laatste jaren circa 70% van de jaaromzet in het tweede halfjaar is gerealiseerd (1998: 74%). De verwachting is dat dit het lopende jaar wederom het geval zal zijn. Het in 1998 overgenomen Zweedse distributiebedrijf Normedis heeft volgens verwachting goed gepresteerd. Gesprekken met andere overnamekandidaten hebben tot nu toe nog niet geleid tot overeenstemming.

Cardio Control blijft naast autonome groei streven naar expansie door middel van overname van goed aansluitende bedrijven in binnen- en buitenland.

Vooruitzichten
Op basis van de huidige vooruitzichten houdt Cardio Control vast aan de voor 1999 en komende jaren uitgesproken verwachting van een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld 40% met handhaving van een bedrijfsresultaat van tenminste 20% van de omzet. Hoewel de software van Cardio Control millenniumbestendig is, is thans niet volledig duidelijk in hoeverre de medische markt zal worden beïnvloed door de millenniumwisseling. In ieder geval wordt na 1 januari 2000 een hausse verwacht aan investeringen in software.

Rijswijk, 5 augustus 1999
Cardio Control N.V.