Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Kleine Nederlandse bedrijven in de ban van het Web

Datum nieuwsfeit: 05-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit Maastricht

Persbericht 5 augustus 1999

Nederlandse koopmansgeest manifesteert zich op World Wide Web

Kleine bedrijven in de ban van het Web

Bij de start van het nieuwe millenium zal bijna zeventig percent van de kleine bedrijven in Nederland gebruik maken van het Internet. Ongeveer dertig percent zal een eigen website hebben. Veel kleine bedrijven gebruiken het World Wide Web om toegang te krijgen tot een wereldwijde afzetmarkt. Tijdgebrek is de belangrijkste reden waarom bedrijven nog geen eigen website hebben.

Uniek onderzoek

Dat blijkt uit een onderzoek van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek werd uitgevoerd door Gert den Braven, student Internationale Bedrijfskunde, als onderdeel van zijn afstudeerscriptie. Hij werd begeleid door dr. Rita M. Walczuch, universitair docent Informatiemanagement. Syntens, innovatiewerk voor ondernemers, sponsorde het onderzoek.
Er is zowel in Nederland als daarbuiten nog heel weinig onderzoek gedaan naar de mate waarin kleine bedrijven Internet en het Web gebruiken, en naar de redenen waarom men het wel of niet gebruikt. Kleine Nederlandse bedrijven (minder dan 50 medewerkers) ontvingen een vragenlijst over het gebruik van Internet en het World Wide Web (WWW) voor elektronische handel. Daarin werd gevraagd naar het gebruik op het moment van het onderzoek (februari 1999) en naar de plannen voor het komende jaar.

Website

Ongeveer de helft van de kleine bedrijven met toegang tot Internet heeft een eigen website. In februari 1999 had 20% van de onderzochte bedrijven een website en 32% beoogt er in februari 2000 een te hebben: een potentiële toename van 60% binnen een jaar. Als belangrijkste pluspunt van een website noemen de kleine bedrijven de mogelijkheden om internationale markten te bereiken. Een Website stelt kleine bedrijven met slechts enkele werknemers, net als multinationals, in staat geografische grenzen en taalbarrières te overschrijden en doet daarnaast de verkoop toenemen.

Opkomst van `E-commerce'

Kleine bedrijven gebruiken hun website vooral als marketing-instrument: om informatie te verspreiden met betrekking tot de bereikbaarheid van het bedrijf en over zijn producten. Maar ook ‘E-commerce’, handel via Internet, wint snel terrein bij kleine bedrijven. Reeds een derde van de bedrijven met een website biedt de mogelijkheid bestellingen te ontvangen via het web en bij 7% is het zelfs mogelijk producten via het Web te betalen. Nog eens 15 tot 20 % van de bedrijven wil binnen een jaar beginnen met kopen en verkopen via Internet. Ruim de helft (51%) van de websites is gericht op ‘business-to-business’ (handel tussen bedrijven) en 47% richt zich op de consument.

Obstakels

In het algemeen is de houding van kleine bedrijven ten opzichte van Internet positief. Zelfs bedrijven die geen toegang hebben tot het net zien de voordelen van het medium, maar geloven niet dat dit voor hun bedrijf het juiste gereedschap is. Daarnaast geven deze bedrijven aan dat ze simpelweg te weinig tijd hebben om zich met het onderwerp bezig te houden. Het veraste de onderzoekers dat de prijs en de technische moeilijkheden de kleine bedrijven niet afschrikken. Naast deze relatief positieve houding ten opzichte van Internet zijn er twee zaken waarover bedrijven zich zorgen maken: veiligheid en juridische implicaties. Dit is voor de kleine bedrijven echter geen reden om af te zien van gebruik van het Internet.

Behoefte aan hulp

Bedrijven die van plan zijn binnen een jaar een website te bouwen, zien tijdgebrek als het belangrijkste obstakel. Ze hebben te weinig man-uren om de web-technologie te leren beheersen, een website te bouwen en te onderhouden. De onderzoekers concluderen dat er een grote behoefte bestaat aan een dienst die bedrijven helpt bij de opzet van een eigen website die ze vervolgens zelf snel en makkelijk kunnen onderhouden.

Meer informatie:
www.unimaas.nl/~walczuch/papers/smallfirm.htm.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie