Kampeer- en bungalowtarieven in Nederland minder gestegen

Datum nieuwsfeit: 05-08-1999

PERSBERICHT - 05 AUGUSTUS 1999

Onderzoek van het NRIT toont aan:

Tarieven kampeer- en bungalowsector
in Nederland slechts matig gestegen

De basiskampeertarieven in Nederland zijn in 1999 met gemiddeld 3 à 4% aanmerkelijk minder sterk gestegen dan verleden jaar. De bungalowtarieven stegen dit jaar met gemiddeld 3%, terwijl verleden jaar geen prijsverhoging plaats vond. Tot deze conclusies komt het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) te Breda in een recentelijk door haar uitgevoerd grootschalig landelijk tarievenonderzoek.

Het basistarief voor een toeristische kampeerplaats in het hoogseizoen, exclusief toeristenbelasting en electra, steeg dit jaar met gemiddeld 3,5%. Verleden jaar steeg dit nog met 5,6%. De veelal bijkomende gemeentelijke toeristenbelasting nam daarentegen met 10% toe van gemiddeld fl 0,99 per persoon per etmaal in 1998 naar fl 1,09 dit jaar.

Het hoogseizoentarief voor een toeristische kampeerplaats inclusief toeristenbelasting en electra op de standplaats voor een gezin met 2 volwassenen, 2 kinderen, een kampeermiddel en een auto bedraagt daarmee dit jaar gemiddeld fl 43,75 per etmaal. Voor deze prijs overnacht men op een doorsnee Nederlands kampeerbedrijf met 3 sterren qua comfort en aanwezige centrale voorzieningen.

Op de meest luxe campings met 5 sterren betaalt men gemiddeld zo'n 40% meer. Voor deze campings lijkt de prijsrek er overigens uit te zijn, gezien het feit dat zij hun gemiddelde toeristische kampeertarief gelijk hielden aan dat van vorig jaar. Of het was de angst, na het minder goede zomerweer van vorig jaar, dat een verdere prijsstijging een deel van hun Nederlandse en Duitse kampeergasten er dit jaar toe zou bewegen zonnigere bestemmingen in het buitenland op te zoeken. Op dit moment is hier echter geen sprake van en kost het de nodige en zelfs vaak tevergeefse moeite alsnog een kampeerplaats te vinden. Zeker voor wat betreft de Nederlandse kustgebieden.

Is men op voorhand toch uitgeweken naar het buitenland, dan betaalt men in een dergelijke gezinssamenstelling op een luxe camping op zonbestemmingen in het buitenland in Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië al gauw fl. 80 tot fl. 100 per etmaal. Dit nog afgezien van de reiskosten die vele malen hoger zijn.

Het basistarief voor een seizoenplaats steeg dit jaar met gemiddeld
3,9% en voor een jaarplaats met 3,8%. Ook hier is sprake van geringere prijsstijgingen dan het afgelopen jaar en laat het segment van luxe
5-sterren campings gemiddeld zelfs een lichte daling van tarieven zien.

De bungalowtarieven in Nederland liggen dit jaar gemiddeld 3% hoger dan vorig jaar. Dit geldt zowel voor het hoog- als laagseizoen. Vorig jaar stegen de tarieven gemiddeld genomen echter niet.

Dit jaar betaalt men in het hoogseizoen voor een week gemiddeld fl.
1.107 voor een 4-persoons en fl. 1.288 voor een 6-persoons bungalow. Dit is exclusief bijkomende kosten voor linnenpakketten, extra kinderbedden en huisdieren. Geen rekening is daarbij gehouden met prijsacties en last-minute aanbiedingen.

Prefereert men zijn vakantie door te brengen op een van de luxe bungalowparken, met comfortabel uitgeruste 5-sterren bungalows en
5-vlaggen voor aanwezige centrumvoorzieningen, dan betaalt men gemiddeld per week in het hoogseizoen voor een 4-persoons bungalow 40% en voor een 6-persoons bungalow ruim 25% meer. Het gemiddelde tariefverschil tussen een 4- en 6-persoons bungalow op deze parken is in het hoogseizoen vaak zeer beperkt.

Voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer T. Vermeulen van het NRIT. Hij is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.30 op telefoonnummer 076-5420600.