Lezing over zondagsheiliging en vierde gebod

Datum nieuwsfeit: 06-08-1999

Lezing over zondagsheiliging en vierde gebod

Datum: 6 augustus 1999

WAS DE SABBAT ALLEEN BEDOELD VOOR DE JODEN?
SABBATSTICHTING ORGANISEERT LEZING OVER ZONDAGSHEILIGING EN HET VIERDE GEBOD. Op vrijdag 6 augustus a.s organiseert de Sabbatstichting een sabbatswijding voor iedereen die belangstelling heeft voor de bijbelse rustdag. Na een gezamenlijke vegetarische maaltijd die voor iedereen gratis toegankelijk is, zal ds Nico Kooren uit Apeldoorn een inleiding verzorgen over de vraag of de sabbat alleen bedoeld was voor de joden, of dat het sabbatsgebod ouder is dan het jodendom. Ds Kooren zal tevens aandacht besteden aan de kwestie die op dit moment speelt bij de Vrijgemaakte Gereformeerde Synode over de vraag of de Nieuwegeinse predikant ds. D. Ophoff terecht in een preek op zondag 38 heeft gesteld dat de keuze voor de zondag als rustdag niet is gegrond op een goddelijk gebod, maar een menselijke instelling is. Hoewel de Synode pas na het zomerreces verder gaat met deze zaak, is de synodecommissie van oordeel dat de zondag inderdaad een door de kerk ingestelde rustdag is. Na zijn inleiding zal ds. Kooren voorgaan in een korte sabbatswijding.

De sabbatstichting voorziet in een grote behoefte nu steeds meer christenen zich bezinnen op de betekenis van de bijbelse rustdag en de achtergronden daarvan. De vervolgacties tegen de 24 uurs economie en de oproep tot een landelijke autovrije zondag op 19 september zijn duidelijke voorbeelden van hernieuwde belangstelling voor een wekelijkse rustdag als vluchtheuvel in de tijd . Met name het toegenomen contact tussen Nederlandse en Israëlische gelovigen heeft ook de belangstelling voor de bijbelse sabbat nieuw leven ingeblazen. Een toenemend aantal protestantse voorgangers in binnen- en buitenland kiest ervoor de zondagsheiliging te verruilen voor het vieren van de sabbat op de zevende dag van de week, zaterdag.

De bijeenkomst van vrijdag a.s. in de Ruimte (het voormalige PMT) aan de Elspeterweg 177 in Vierhouten (tegenover generaal Winkelmankazerne) vangt aan om 18.00 uur met de maaltijd. De lezing en wijding vangen aan om 19.00 uur. Toegang is vrij. Voor de gratis maaltijd is reservering gewenst via 0577 411020. Vierhouten 2 augustus 1999

adres: Postbus 31

postcode: 7300 AA