Onenigheid over werktijden bemanning havensleepboten

FNV BONDGENOTEN

Onenigheid werktijden bemanning havensleepboten

Onenigheid over werktijden bemanning havensleepboten

FNV Bondgenoten is het niet eens met de werkgevers van het personeel van havensleepboten als het gaat om de nieuwe wetgeving met betrekking tot de arbeidstijden voor de havensleepdiensten. Er werken in Nederland zo'n 1.000 mensen op sleepboten in de havens. Bondgenoten vindt dat het personeel onder de algemene arbeidstijdenwet valt en dat betekent diensten van acht uur. In het uiterste geval wil de bond 12 uurs diensten zoals die bijvoorbeeld ook gelden voor de baggeraars. De werkgevers willen een arbeidstijdenbesluit waar werktijden van 16 uur mogelijk zijn. Deze werktijden gelden ook voor de binnenvaart. Bondgenoten vindt dit onverantwoord.

Bestuurder Jan van den Brink: 'Binnenvaart is heel ander werk dan werken op een sleepboot. In de binnenvaart kan je werken met ploegen die op en af gaan. De bemanning van een sleepdienst moet gelijktijdig in touw zijn gezien de aard van het werk. Vaak wordt een enorm schip gesleept en dat schip vaart zelf ook, dat brengt dus veel meer risico's met zich mee. Daarnaast werken deze mensen vaak in een klein gebied (een haven) en een karwei duurt meestal twee tot zes uur. Een dienst van acht uur kan dus prima'.

Naast onenigheid over de vaartijden zijn werkgevers en Bondgenoten het ook niet eens over het aantal bemanningsleden op een sleepboot. De bond vindt dat er minstens drie personeelsleden aanwezig moeten zijn. Dit is vooral belangrijk voor de veiligheid. Zoals het er nu naar uitziet zouden op een grote boot slechts twee bemanningsleden nodig zijn. Volgens Bondgenoten is dat niet verantwoord. Samen met de andere bonden is er al een brief gestuurd naar het Ministerie van Verkeer & Waterstaat en naar Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor meer informatie:
Jan van den Brink, bestuurder: 010-4232396 (p) of 06-51257880