Datum nieuwsfeit: 06-08-1999

Datum: Utrecht, 6 augustus 1999
Contact: J.J. den Haan / tel. (030) 297 22 97

- Forse winstgroei door buitengewone bate -

Ondanks de desinvestering van de tabaksonderneming bleef de netto omzet van Sara Lee/DE nagenoeg op hetzelfde niveau als in het vorige boekjaar. Op een vergelijkbare basis met vorig jaar steeg het bedrijfsresultaat met 15%. Inclusief de opbrengsten uit de verkoop van tabaksactiviteiten steeg de netto winst met 53%.

In het afgelopen boekjaar, eindigend op 30 juni 1999, heeft Sara Lee/DE fors geïnvesteerd in groei van haar kernactiviteiten. Deze investeringen betroffen acquisities, alsmede de ontwikkeling van nieuwe producten binnen onze kernactiviteiten en de verdere uitbouw van onze merkposities.
De verkoop van bedrijfsactiviteiten en acquisities hebben de resultaten van de onderneming sterk beïnvloed, met name de verkoop van de tabaksonderneming met een omzet van f 620 miljoen in het voorgaande jaar. Per saldo bleef de netto omzet van f 10,41 miljard nagenoeg gelijk aan vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat daalde met 13% tot f 1,22 miljard, in het bijzonder vanwege de verkoop van de tabaksonderneming en additionele voorzieningen ten behoeve van herstructureringen ten bedrage van f 131 miljoen. Deze buiten beschouwing gelaten is het bedrijfsresultaat met ruim 15% gestegen.
De netto winst steeg met 53% tot f 1,48 miljard, vooral door een buitengewone bate van de verkoop van de tabaksactiviteiten.

Het omzetverlies als gevolg van desinvesteringen, werd vrijwel volledig goedgemaakt door autonome groei en acquisities. Daarnaast droeg moedermaatschappij Sara Lee Corporation haar activiteiten op het gebied van merkkleding in Azië in het afgelopen boekjaar over aan Sara Lee/DE. Per saldo daalde de netto omzet met 1% van f 10,54 miljard in 1997-98 tot f 10,41 miljard in het laatste boekjaar. Van deze omzet werd 83% gerealiseerd buiten Nederland, tegen 80% in het vorige boekjaar.

Elk van de drie divisies kende sterke groei, zowel wat omzet als resultaat betreft. Het afgezette koffievolume nam toe met 20%, waarvan 5% door autonome groei. Met name de afzet van vloeibaar koffieconcentraat ontwikkelde zich buitengewoon gunstig. Het resultaat van de divisie Household and Body Care steeg sterk, in het bijzonder dankzij groei van de productgroepen lichaamsverzorging en luchtverfrissers. De bedrijfsactiviteiten op het gebied van Direct Selling vertoonden eveneens een sterke autonome groei. Door de verkoop van niet-kernactiviteiten, alsmede getroffen additionele voorzieningen, daalde het totale bedrijfsresultaat. De netto winst steeg van f 971 miljoen tot f 1,48 miljard, dankzij de buitengewone bate van f 563 miljoen als gevolg van de verkoop van de tabaksonderneming, hogere financiële baten en een lagere belastingdruk.

Het aantal medewerkers van Sara Lee/DE daalde van 27.070 op 30 juni 1998 tot 26.120 een jaar later, waarvan 3.810 werkzaam in Nederland.

In het afgelopen jaar heeft Sara Lee/DE zich gericht op een verdere concentratie op en versterking van haar kernactiviteiten. Zo werden in het verslagjaar verschillende koffiebedrijven in de Verenigde Staten geacquireerd, waaronder Continental Coffee en Wechsler, terwijl de positie in Brazilië versterkt werd door de overname van Seleto. In de productgroep bad- en doucheproducten verstevigde Sara Lee/DE haar leidende positie in Europa door de acquisitie van het Franse Monsavon.
Voorts werd in juni 1999 bekend gemaakt dat alle aandelen van het Amerikaanse koffiebedrijf Chock full o.Nuts, met een jaarlijkse omzet van f 800 miljoen, zullen worden overgenomen. Naar verwachting wordt deze transactie in september 1999 afgerond.

Deze acquisities zullen in het lopende boekjaar bijdragen aan een gunstige ontwikkeling van de resultaten van de onderneming. Onder voorbehoud van bijzondere ontwikkelingen op de wereldmarkt voor groene koffie en van valutakoersen, verwacht de Raad van Bestuur van Sara Lee/DE in het lopende boekjaar een groei van het bedrijfsresultaat.

Sara Lee/DE, onderdeel van Sara Lee Corporation, is een internationale groep van bedrijven die hoogwaardige merkartikelen ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. De activiteiten omvatten voedings- en genotmiddelen, producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging en systemen voor rechtstreekse verkoop aan de consument. Bekende merken zijn onder meer Douwe Egberts, Duyvis, Maison du Café, Marcilla, Merrild, Natrena, Pickwick, Brossard, Sara Lee, Kiwi, Tana, Biotex, Ambi-Pur, Catch, Vapona, Fuller, Nutri-Metics, Brylcreem, Badedas, Delial, Dusch-das, Monsavon, Radox, Sanex, Zwitsal en Zendium.

Noot voor redacties