Numico's bod van US$ 2,5 miljard op GNC in VS geslaagd

Datum nieuwsfeit: 06-08-1999
Numico

Numico's bod van US$ 2,5 miljard op GNC in de VS is geslaagd 6 augustus 1999

Koninklijke Numico N.V. heeft een openbaar bod uitgebracht op alle uitstaande aandelen GNC voor een bedrag van US$ 25 per aandeel. Dit bod liep af op donderdag 5 augustus 1999 middernacht (New York tijd). Op dat moment verwierf Numico 63.136.906 aandelen GNC, dat is 92,8% van de uitstaande aandelen. Het resterende deel van de aandelen zal via een zogenaamde 'second step merger' worden aangekocht tegen dezelfde prijs per aandeel. Dit betekent dat Numico de overname nog deze maand kan afronden. De notering van GNC op NASDAQ zal dan worden beëindigd.

Acquisitie

Met de overname van GNC is een totaal bedrag gemoeid van circa US$ 1,8 miljard ofwel circa NLG 3,7 miljard. Daarnaast neemt Numico de schulden over van GNC ter waarde van US$ 760 miljoen.

Met deze overname krijgt Numico op basis van de 1998 cijfers een proforma gecombineerde omzet van circa US$ 3,0 miljard of NLG 6,3 miljard en ongeveer 27.000 medewerkers. De overname zal de toekomstige groei van Numico versnellen. Verder levert de grote productiecapaciteit van GNC aanzienlijke kostenbesparingen op bij de door Numico geproduceerde voedingssupplementen. Deze ontwikkelingen zullen onmiddellijk bijdragen in de winst per aandeel.

GNC
GNC is 's werelds grootste onderneming in de productie, marketing en verkoop van voedingssupplementen met een omzet in 1998 van NLG 2,8 miljard, voornamelijk in de VS waar GNC marktleider is met een aandeel van 13%. Het bedrijfsresultaat over 1998 bedroeg US$ 183 miljoen (circa NLG 360 miljoen). Bij de onderneming werken 16.000 mensen.
GNC produceert zowel producten onder eigen merk als private labels voor derden. De onderneming heeft een eigen nationaal distributiesysteem waarmee de producten worden afgezet via drogisterijketens, eigen winkels, franchiseketens en het internet. 95% van de Amerikanen woont binnen een afstand van 3 mijl van een GNC verkooppunt.

GNC heeft voorts een 8% aandeel in de Amerikaanse "on-line" apotheek Drugstore.com die op 28 juli jl. naar de beurs werd gebracht. Het aandeel van GNC hierin vertegenwoordigd een waarde van meer dan US$ 160 miljoen. Drugstore.com heeft haar activiteiten gestart in februari 1999 en inmiddels US$ 4 miljoen omgezet.

GNC beschikt over grote en moderne productiefaciliteiten en heeft dochteronder-nemingen in Canada en Groot-Brittannië. GNC exporteert haar producten naar 25 landen.