Nederlands team snelste in Marlboro Masters F3-training

Datum nieuwsfeit: 06-08-1999

Zandvoort, 6 augustus 1999

NEDERLANDS TEAM SNELSTE IN MARLBORO MASTERS F3-TRAINING

De coureurs van het Nederlandse Van Amersfoort Racing nemen voorlopig de eerste startrij in voor de Marlboro Masters van a.s. zondag. De Duitser Thomas Mutsch was op het zonovergoten Circuit Park Zandvoort in zijn kwalificatiegroep de snelste, terwijl in de andere groep zijn Zuidafrikaanse teamgenoot Etienne van der Linde de toon aangaf. Marlboro-coureur Christijan Albers had problemen met de wegligging van zijn wagen en staat vooralsnog op de derde rij. Walter van Lent verbaasde met de vijfde tijd.

Bij Van Amersfoort Racing was het één en al glimlach na de eerste kwalificatiesessies voor de Marlboro Masters, de belangrijkste Formule 3-race van het jaar. In de op elkaar volgende tijdtrainingen voor oneven en even startnummers, waarin in totaal 46 coureurs om de voorlopige startposities knokten, zette Thomas Mutsch de snelste tijd met 1.34,301.

Iedere rijder beschikt over slechts drie sets banden voor het gehele weekeinde. Omdat de weersvoorspellingen voor zaterdag niet bijster goed zijn, kon niemand het riskeren om vanmiddag banden te sparen voor de tweede kwalificatie, op zaterdagochtend. Als het wel droog blijft, is de baan hoogstwaarschijnlijk sneller. Dat is te hopen voor Christijan Albers, die ontevreden was over zijn kwalificatiemiddag en in de tweede kwalificatie zijn positie sterk wil verbeteren. Hij heeft geen enkele baat bij slecht weer. Albers toonde zich ongelukkig met de prestatie van zijn wagen: "Die was veel te nerveus bij het ingaan van de bochten. We moeten de afstelling zien te verbeteren. Bovendien moest ik in mijn snelste ronde iemand passeren in de snelste bocht van het circuit. Dat kostte ook tijd."

Landgenoot Walter van Lent was verrast dat hij de snelste Nederlander is: "Op oude banden ging het, maar op nieuwe niet. We veranderden de afstelling en toen ging het beter."
Voor de 17-jarige Jeroen Bleekemolen was het zijn eerste serieuze optreden in een Formule 3-wagen. Voorlopig staat hij 13e in zijn kwalificatiegroep. Een goed uitgangspunt voor de debutant, want de eerste 14 van beide groepen kwalificeren zich rechtstreeks voor de race van zondag; de overigen moeten op zaterdagmiddag nog een kwalificatierace rijden om de vijf resterende posities in de startopstelling. De vierde Nederlander, Wouter van Eeuwijk, is voorlopig 17e in zijn groep.

Eerste F3-kwalificatie, oneven startnummers: 1. Thomas Mutsch (D),
1.34,301; 2. Marc Hynes (GB), 1.34,363; 3. Christijan Albers (NL),
1.34,718; 4. Peter Sundberg (S), 1.34,860; 5. Toby Scheckter (ZA), 1.34,867; even startnummers: 1. Etienne van der Linde (ZA), 1.34,464; 2. Sebastien Bourdais (F), 1.34,639; 3. Walter van Lent (NL), 1.34,690; 4. Robert Lechner (A), 1.34, 738; 5. Kristian Kolby (DK), 1.34,833.
Voor meer informatie:
Circuit Park Zandvoort (Dirk Buwalda), tel.: 023-5740760/06.54644347.