Politiebericht stad Groningen

Vrijdagavond 6 augustus 1999

Dagelijkse persinformatie district Groningen/Haren

Dader maaltijdberovingen opgepakt
De politie pakte afgelopen week een 25-jarige man uit Groningen op, die verdacht wordt van enkele berovingen op maaltijdbezorgers en een taxi chauffeur. De man bestelde maaltijden en liet die bij diverse woningen bezorgen. Daar stond hij zijn slachtoffers op te wachten. Toen hij moest afrekenen gaf hij te kennen met een bankbiljet van honderd gulden te willen betalen en vroeg tevoren om het wisselgeld. Nadat hij het wisselgeld had gekregen gaf hij te kennen het bankbiljet even te moeten halen. Vervolgens verdween de man en liet zich niet meer bij de wachtende maaltijdbezorger zien. Zo wist de verdachte ook een Groningse taxichauffeur te misleiden. Ook deze ging voor enkele tientjes het schip in. De verdachte is inmiddels voorgeleid en in een huis van bewaring in bewaring gesteld. De politie heeft negen aangiftes kunnen onderzoeken. Vermoedelijk zijn meer bezorgers slachtoffer geworden van soortgelijke diefstallen. Hiervan is echter geen aangifte.

Ernstig ongeval met dodelijke afloop

Een 83-jarige inwoner van Onstwedde is vrijdagmiddag om het leven gekomen bij een ernstig verkeersongeval op AGWildervanckweg/N366 bij Alteveer. De 81-jarige echtgenote van het slachtoffer werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis in Stadskanaal gebracht. Het slachtoffer reed met zijn auto vanaf de N365 de kruising met de N366 op en verleende daarbij geen voorrang aan een 30-jarige vrachtwagen bestuurder uit Winsum. De vrachtautobestuurder trachtte door uit te wijken, een aanrijding te voorkomen. Toen dit niet lukte botste hij frontaal op de auto van het oudere echtpaar. Door de botsing vlogen beide auto's in brand en brandden geheel uit. Passerende automobilisten zagen kans de 81-jarige vrouw uit de auto te bevrijden. Voor de bestuurder, die vermoedelijk op slag dood was, kwam verdere hulp te laat. De vrachtauto bestuurder werd op het politiebureau te Stadskanaal opgevangen, waar hij slachtofferhulp kreeg. Hij had geen verwondingen.
Drie automobilisten verleenden direct hulp bij het ongeval. Twee bestuurders daarvan zijn bij de politie bekend. De politie wil echter ook graag in contact komen met de derde bestuurder en vraagt hem zich te melden bij de politie te Stadskanaal.

Stroomstoring
Door een ontploffing van een stroomkabel in de Butjesstraat kwam vrijdagmiddag een gedeelte van de stad Groningen zonder stroom te zitten. De politie kreeg hierdoor enkele tientallen telefoontjes binnen over uitgevallen verkeerslichtinstallaties. Met name het noordwesten van de stad zat daardoor ruim anderhalf uur zonder stroom. Op diverse kruisingen werd het verkeer door agenten geregeld. Mede dankzij de vakantierust leverde de stroomstoring overigens nauwelijks problemen op.

Naaktloper
In de Nieuwe Ebbingestraat liep vrijdagmiddag een 44-jarige stadjer naakt over straat. Agenten zagen hem tijdens een patrouille richting Ebbingebrug lopen. Hij bleek geen last te hebben van de zomerwarmte, maar was in verwarde toestand. De man werd na onderzoek overgebracht naar een psychiatrisch ziekenhuis.

Overval op beddenzaak
Op het Boterdiep werd een 24-jarige medewerkster van een beddenzaak vrijdagochtend geconfronteerd met een overvaller. Een blanke man, vermoedelijk drugsgebruiker, kwam de zaak binnen en bedreigde de medewerkster met een keukenmes. De medewerkster gaf de man daarop enkele tientjes waarop de man te voet verdween. Hierna werd de politie gealarmeerd die de dader echter nog niet heeft weten te achterhalen.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010