Extra inzet HTM tijdens vuurwerkfestival Scheveningen

Datum nieuwsfeit: 06-08-1999

Persbericht nr. 14, 6 augustus 1999

EXTRA INZET TIJDENS VUURWERKFESTIVAL SCHEVENINGEN

Experiment met vrije busbaan moet doorstroming bevorderen

Van donderdag 12 augustus tot en met zondag 15 augustus wordt in Scheveningen het jaarlijkse vuurwerkfestival gehouden. HTM zal tijdens het festival op een aantal bus- en tramverbindingen met hogere frequenties rijden. Nieuw is het experiment met een vrije busbaan op de Van Alkemadelaan. In samenwerking met de gemeente Den Haag, de ANWB, Politie Haaglanden en de Stichting Promotie Den Haag doet HTM mee aan een experiment dat de doorstroming van en naar Scheveningen op 'hoogtijdagen' moet bevorderen. Dit experiment behelst o.m. de inzet van dynamische route-informatiepanelen op de snelwegen rond Den Haag, Park & Ride-voorzieningen en de inzet van HTM-pendelbussen - via een (flexibele) vrije baan op de Van Alkemadelaan - naar en van Scheveningen. De details over de exploitatie volgen hieronder.

TRAMS, BUSSEN EN ANDERE INFORMATIE

Trams Donderdag 12 en zondag 15 augustus De trams 1, 7 (rijdt naar Scheveningen!), 8 en 9 rijden de normale dienstregeling. Tram 9 staakt de dienstregeling naar Scheveningen op donderdag omstreeks 21.00 uur en op zondag omstreeks 18.30 uur. De laatste trams vanaf Scheveningen vertrekken vanaf 24.00 uur naar de diverse eindpunten. Tot omstreeks 0.30 uur rijden de trams tot Centraal Station onder lijnnummer 1k. Vrijdag 13 en zaterdag 14 augustus De trams 1, 7 (rijdt naar Scheveningen!), 8 en 9 rijden een aangepaste dienstregeling. Op alle tramlijnen wordt namelijk extra materieel ingezet. Tram 9 staakt de dienstregeling naar Scheveningen op beide dagen omstreeks 21.00 uur. Na afloop van het vuurwerk worden vanaf eindpunt Scheveningen Noorderstrand (veel) extra trams ingezet. De laatste trams vanaf Scheveningen vertrekken omstreeks 0.30 uur naar de diverse eindpunten. P&R Malieveld / Centraal Station Op alle dagen bestaat de mogelijkheid te parkeren in de parkeergarages Malieveld (niet op donderdag 12 augustus) en Centraal Station. Passagiers kunnen vanaf het Malieveld en het Centraal Station dan verder met de tram naar Scheveningen. Voor het Malieveld kunnen zij opstappen bij de halte Zuid-Hollandlaan. Na afloop van het vuurwerk rijden de trams vanaf halte Kurhaus in Scheveningen weer terug naar de betreffende parkeergarages.

Bussen Bus 14 (Berestein - Scheveningen v.v.), bus 22 (Leidschendam - Scheveningen v.v.) en bus 23 (Duindorp - Kijkduin v.v.) rijden tijdens het Vuurwerkfestival een hogere frequentie (om de 7,5 minuut) en rijden langer dan normaal. Van 12 t/m 15 augustus rijden er tussen 16.00 uur en 1.00 uur pendelbussen tussen de P&R-voorziening van het ANWB-kantoor aan de Van Alkemadelaan (opstappen voor de pendelbussen en voor bus 23 bij de halte Wassenaarseweg) en Scheveningen. De pendelbussen die herkenbaar zijn aan de lijnvoering 'Vuurwerkfestival' rijden tezamen met bus 23 een zeer hoge frequentie vanaf Voorburg Station / Station Laan van NOI via de flexibele vrije busbaan naar Scheveningen.

Nachtnet Op de vrijdag- en zaterdagnacht rijden de reguliere Nachtbussen van HTM. Nachtbus 1 (tussen Scheveningen en Den Haag centrum) rijdt deze nachten eerder, namelijk vanaf 0.45 uur. Dan om 1.05 uur en vervolgens elk half uur tot 4.00 uur.

Kaartverkoop Er bevinden zich HTM-verkooppunten bij de P&R-voorzieningen aan de Van Alkemadelaan en bij de parkeergarage Malieveld. Passagiers die gebruik maken van de P&R-voorziening bij het Centraal Station kunnen bij het HTM-loket terecht in de hal van het Centraal Station. De verkooppunten zijn tot 22.00 uur geopend. Alle reguliere kaartsoorten zijn tijdens het Vuurwerkfestival geldig. HTM geeft het advies om vooral gebruik te maken van het zogenaamde groepsretour dat verkrijgbaar is voor fl. 10,- Het groepsretour is geldig tot maximaal vijf personen. Alle openbaar vervoerprijzen zijn exclusief het parkeren.

Informatie Voor vragen over de exploitatie van tram en bus kunnen onze klanten terecht bij de HTM-Consumentenlijn, tel. 070 - 3848666. Tevens zal er de komende week in de trams en bussen en bij de Klantenservicepunten van HTM een folder beschikbaar zijn met alle HTM-informatie over het Vuurwerkfestival.

HTM - Public Relations telefoon 070-3848534