Enquête: Groot draagvlak legalisering 'witte illegalen'

Datum nieuwsfeit: 09-08-1999

Amsterdam, 9-8-1999

Enquête: Groot draagvlak voor legalisering ‘witte illegalen' Nederland Bekent Kleur dringt aan op generaal pardon

Een meerderheid van de Nederlanders is van mening dat ‘witte illegalen' een verblijfsvergunning moeten krijgen, dat blijkt uit een onderzoek dat het marktonderzoeksbureau Trendbox B.V. heeft uitgevoerd in opdracht van de antiracisme-organisatie Nederland Bekent Kleur.

Op de vraag of ‘witte illegalen' die (net) niet aan de zogenaamde zesjaarsregeling voldoen een verblijfsvergunning zouden moeten krijgen, antwoordde 73 procent van de ondervraagden met ja, 16 procent antwoordde met nee en 11 procent had geen mening. In totaal 51 procent van de ondervraagden is voorstander van een generaal pardon voor alle ‘witte illegalen', 38 procent is daartegen en 11 procent heeft geen mening.

Een duidelijk signaal
Bastiaan van Perlo, woordvoerder van Nederland Bekent Kleur, noemt deze uitslag een duidelijk signaal voor de politieke partijen, die nog steeds in meerderheid tegen een generaal pardon zijn. Van Perlo: "Men gebruikt in Den Haag vaak het argument dat er geen draagvlak is voor legalisering van de ´witte illegalen´. Na ruim een jaar actievoeren tegen de onrechtvaardige behandeling van deze mensen, is dat draagvlak er nu dus wel. Daarvoor hebben we het bewijs in handen."

Generaal pardon
Nederland Bekent Kleur roept dan ook op tot een generaal pardon voor de ‘witte illegalen'. Van Perlo: "Spanje legaliseert bijna 85 duizend illegalen, Italië heeft 250 duizend illegalen een verblijfsvergunning gegeven. Waarom blijft de Nederlandse politiek dan nog steeds weigeren de circa 900 ´witte illegalen´ die hier al jaren wonen en werken te legaliseren? Een generaal pardon schept geen precedent, de groep ´witte illegalen´ kan immers niet meer aangroeien en een grote meerderheid van de kiezers is voorstander van een goede oplossing. Het lijkt erop dat de regeringspartijen geen gezichtsverlies willen lijden door alsnog toe te geven en dat vind ik zeer kwalijk."

Psychologische marteling
De situatie van de ´witte illegalen´ verslechtert met de dag. Een groot deel is dakloos gemaakt en zit zonder eten en medische zorg, in Den Haag en Amsterdam zitten groepen in kerkasiel. Bovendien vertonen veel ´witte illegalen´ symptomen van psychologische marteling, dat schreef een groep Haagse huisartsen, psychiaters en psychosociale hulpverleners in een brandbrief aan het comité van burgemeesters dat staatssecretaris Cohen adviseert inzake de problematiek rond de ´witte illegalen´.

____________

Voor meer informatie: woordvoerder Bastiaan van Perlo, tel: 06 246 166 28.

Een kopie van het rapport van het onderzoeksrapport van Trendbox B.V. kan worden aangevraagd bij Nederland Bekent Kleur, tel: (020) 689 75 55.