Kerken helpen mee in Turkije, Ambon en Macedonie

Datum nieuwsfeit: 09-08-1999
Kerken in Aktie

Kerken dragen bij aan hulpactie Turkije Hulpgoederentransport naar Ambon: persbericht 9-8-1999 Fotoreportage hulpverlening in Macedonië

Utrecht, 20 augustus

KERKEN DRAGEN BIJ AAN HULPACTIE TURKIJE

Vanuit het samenwerkingsverband Kerken in Aktie is vandaag ƒ 150.000,- beschikbaar gesteld voor de nationale actie voor slachtoffers van de aardbeving in Turkije. Deze bijdrage is mogelijk gemaakt door de Samen op Weg-kerken.

De kerkelijke organisaties brengen de plaatselijke diakonieën begin volgende week op de hoogte van deze bijdrage en vragen hen te collecteren en ook in voorbeden aandacht te besteden aan de slachtoffers en hun familieleden. Vanuit de Samen op Weg-kerken is ook een brief verzonden aan Turkse organisaties in ons land. In deze brief wordt meeleven betoond met de ramp die Turkije en ook de Turkse gemeenschap in Nederland heeft getroffen.

De kerken in Turkije, die daar een minderheidspositie innemen, zijn actief betrokken bij de directe hulpverlening. In diverse plaatsen, waaronder Ferikoy en Samatya, zijn kerkelijke terreinen opengesteld voor daklozen en anderen om te overnachten. Ziekenhuizen van de Armeens Orthodoxe en Grieks Orthodoxe Kerk verlenen zoveel mogelijk hulp aan slachtoffers. Internationaal wordt de kerkelijke hulp in het getroffen gebied gecoördineerd door ACT (`Action by Churches Together').

Noot voor redactie:

Voor meer informatie: Jaap 't Gilde, voorlichter Kerken in Aktie, 030-2721456 (werk) of mobiel: 06 20414460.

Utrecht, 9 augustus 1999

HULPGOEDERENTRANSPORT NAAR AMBON

Na enkele maanden van betrekkelijke rust, zijn op Ambon opnieuw ongeregeldheden uitgebroken. Kerken in Aktie ontving een noodkreet van Sigit Wijayanta, hulpverlener van onze lokale partnerorganisatie CD Bethesda: `De laatste paar dagen gaat het slecht. Onze vrijwilligers op Ambon smeken om hulp.' Naar aanleiding van deze noodsituatie heeft Kerken in Aktie een hulpgoederentransport van Jakarta naar Ambon mogelijk gemaakt. Dit transport van onder meer medicijnen, voedsel en jerrycans voor water, vindt plaats op dinsdag 10 augustus.

C(ommunity) D(evelopment) Bethesda is een christelijke organisatie in Indonesië en heeft een groot aantal programma's voor gezondheidszorg opgezet. Met steun van Kerken in Aktie ondersteunt CD Bethesda kerken en organisaties in de gehele archipel bij het opzetten van medische programma's, onder meer op Ambon. CD Bethesda kent een uitgebreid netwerk van vrijwilligersteams, waarin moslims en christenen nauw met elkaar samenwerken. Kerken in Aktie steunt CD Bethesda met ƒ 180.000,- voor een noodhulpprogramma voor Ambon dat onder meer gezondheidszorg, drinkwater en voedselhulp behelst.

Door de onlusten ontvluchtten velen hun woonplaats. Momenteel verblijft een groep van 12.000 gevluchte Ambonezen (moslims en christenen) in 37 kampen. De meesten zijn hun werk kwijt geraakt en hebben daardoor geen inkomen. CD Bethesda heeft hulpverleners naar de kampen gestuurd.

De nieuwe golf van onlusten op Ambon begonnen eind juli toen groepen inwoners elkaar met stenen bekogelden. Een paar dagen later was het maatschappelijke leven op Ambon compleet ontwricht. Ook het vrijwilligersteam van CD Bethesda ondervond aan den lijve de gevolgen van de onlusten. Twee moslim-vrijwilligers werden door politiekogels gedood, toen zij een christelijke groep wilden beschermen. Het werk van het team werd verder verstoord doordat de huizen van zes vrijwilligers in vlammen opgingen. De bureaus van de vrijwilligersteams in Galala en Baileo zijn gesloten. Desondanks werken de vrijwilligers van CD Bethesda onvermoeibaar door om onder meer de gewonden te verzorgen.

Het transport van 10 augustus is een vervolg op een eerste transport dat vorige week plaatsvond. Jan Hoeksema, medewerker van Kerken in Aktie, is inmiddels op Ambon om de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen en om met CD Bethesda te overleggen over het hulpprogramma voor Ambon.

Noot voor redacties