Chello luidt nieuw tijdperk in met videoaanbod via Internet

Datum nieuwsfeit: 10-08-1999
Chello

CHELLO BROADBAND N.V. LUIDT NIEUW TIJDPERK IN MET VIDEOAANBOD VIA HET INTERNET DANKZIJ CLEARBAND-TECHNOLOGIE

Dankzij de technologie van ClearBand kunnen abonnees van chello haarscherpe full-screen beelden ontvangen met de kwaliteit van een tv-beeld

Amsterdam, 10 augustus 1999, chello broadband n.v. (chello), www.chello.com, Europa's eerste en meest toonaangevende breedband Internet service provider en dochteronderneming van United Pan-Europe Communications N.V. (UPC) (NASDAQ: UPCOY, AEX:UPC), kondigde vandaag aan toegang te zullen verlenen tot ClearBand's baanbrekende videotechnologie - dit is meteen het eerste initiatief op dat vlak. chello wordt Clearband's eerste grote licentiehouder. De Clearband-technologie zal vanaf september aan abonnees van chello worden aangeboden op www.chello.nl, evenals op chello's internationale showcase site www.chello.com. Beelden met een tv-kwaliteit afkomstig van welke videobron ook (videorecorder, videocamera), worden met behulp van de ClearBand-technologie vastgelegd, gecodeerd en full-screen en in real-time uitgezonden.

De technologie werd samen met ClearBand ontwikkeld in het raam van chello's Broadband Laboratory programma. ClearBand is de eerste allesomvattende videotechnologieoplossing die speciaal is afgestemd op de markt van de breedband- en privé-netwerken. ClearBand biedt informatieleveranciers en distributeurs een gebruiksvriendelijke, rendabele oplossing waarmee full-screen videobeelden kunnen worden aangeboden met een snelheid van 30 frames per seconden - tv-kwaliteit dus. De videobeelden, afkomstig van uiteenlopende bronnen, worden in real-time vastgelegd en gecodeerd.

Dankzij ClearBand kan de abonnee van chello broadband kennis maken met een zeer schaalbare breedbandvideo-oplossing. De gegevens worden overgedragen met een snelheid van 300 kbps tot 2 Mbps. De abonnees van chello zullen van deze transparante interface en naadloze video-informatie gebruik kunnen maken zonder een afzonderlijke client te moeten downloaden.

"Dit is een revolutionaire technologie die de mogelijkheden van het breedband-Internet ten volle benut. De positie van chello broadband als Europa's nummer een wordt hiermee verder verstevigd. De abonnees van chello zijn de eersten ter wereld die full-screen videobeelden van hoogstaande kwaliteit (tv-kwaliteit) rechtstreeks op hun PC krijgen aangeboden dankzij deze unieke technologie", aldus Roger Lynch, president en chief financial officer bij chello.

chello zal deze nieuwe technologie benutten om nooit geziene videobeelden met een buitengewoon hoge resolutie aan te bieden via het IP-netwerk. De gebruiker zal kunnen kiezen uit een breed aanbod van opties die speciaal voor zijn vermaak werden verbeterd met behulp van de ClearBand-technologie. Het aanbod omvat onder meer films, videoclips en nieuwsberichten.
Een ervaren productieteam bewerkt de video-inhoud on-line alvorens deze het systeem binnengaat via chello's centrale computercentrum in Amsterdam. Vervolgens worden de data gekopieerd naar dochterondernemingen van chello over heel Europa en opgeslagen op lokale servers - de verbruiker ondervindt dus geen vertragingen. Aorta, chello's wereldwijde netwerk en Europa's eerste tier one backbone voor operators, levert de beelden met een maximale snelheid en een optimale kwaliteit.

"In tegenstelling tot alle andere broadcastoplossingen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn, maakt ClearBand zijn belofte waar: videobeelden met de kwaliteit van een tv-beeld worden rechtstreeks op de PC aangeboden. Hiermee bereikt de kwaliteit van Internet-broadcasting eindelijk het niveau dat de consument ervan verwacht," zo zegt Patrick Daleiden, chief executive officer bij ClearBand. "Onze oplossing levert chello een enorm voordeel op: het is nu de eerste breedbandprovider die zijn klanten full-screen, perfecte videobeelden kan aanbieden - precies wat de consument verlangt."

"chello wil zijn klanten gewoon het beste bieden wat er momenteel te verkrijgen is op het gebied van breedbandtechnologie, aldus Sudhir Ispahani, managing director technology & operations van chello broadband. "Onze relatie met ClearBand zal de ontwikkeling van superieure best-in-class technieken voor onze Europese partners in een stroomversnelling brengen."

Elementen van de ClearBand-technologie
Dankzij ClearBand's plug-and-play systeem kunnen de zendstations een stroom van videobeelden vastleggen en coderen en terug afspelen in full-screenmodus met een snelheid van 30 frames per seconde. De videogegevens, die rechtstreeks afkomstig kunnen zijn van welke videobron ook (videorecorder, videocamera), worden overgedragen met een snelheid van 300 Kbps tot 2.0 Mbps. Het zendstation heeft de beeldscherpte en -kwaliteit d an ook volledig onder controle, evenals de gebruikte bandbreedte. Zowel live- als playbackuitzendingen behoren tot de mogelijkheden. ClearBand maakt optimaal gebruik van Intel's krachtige Pentium® III chip om een systeem te creëren dat volledig op software gebaseerd is, en dit met behulp van standaard off-the-shelf hardware.
De end-to-end oplossing van ClearBand is een real-time systeem dat slechts een toestel vereist. Het omvat de volgende softwarecomponenten:

ClearBand Live Server
De ClearBand Live Server legt videobeelden vast afkomstig van uiteenlopende bronnen, codeert ze en zendt ze uit (met behulp van IP-multicast); daarbij kan de gebruiker de transmissiesnelheid instellen van 300 Kbps tot 2.0 Mbps met een resolutie van 640 x 480 en 30 frames per seconde. De bit rate kan dynamisch worden gewijzigd in de server zonder dat de gebruikers die een uitzending aan het bekijken zijn er ook maar iets van merken. De server draait momenteel onder Linux 6.0, maar hij kan ook worden overgedragen op andere besturingssystemen. Het systeem kan eveneens worden gebruikt als een real-time codeerstation voor het aanleggen van videolibrary's die dan later worden uitgezonden met behulp van de ClearBand Broadcast Server.

ClearBand Broadcast Server
De ClearBand Broadcast Server is de softwarecomponent waarmee verschillende kanalen van vooraf gecodeerde bestanden tegelijk kunnen worden gebroadcast via het netwerk van de provider. Het model is te vergelijken met dan van DSS-applicaties waarbij een pay-per-view model wordt toegevoegd als premium service. Typerend voor deze component is dat hij het mogelijk maakt om meerdere kanalen tegelijk te broadcasten per server.

ClearBand Distribution Server
De ClearBand Distribution Server is de softwarecomponent die wordt ingezet op de head-end van systemen waarvan de cliënten nog niet klaar zijn voor multicasting. Dankzij dit softwarerouteersysteem kunnen naburige bomen UDP-unicastsessies van multicast streams ontvangen die door de providers worden gebroadcast.

ClearBand Player
De ClearBand player is een zeer dunne software client (120KB) die naar de klant wordt gestreamd vanuit een web services server. Het ingewikkelde proces waarbij de players afzonderlijk worden gedownload kan zodoende achterwege worden gelaten. De client-oplossing vergt geen configuratie of interventie van de klant. Wanneer een tuner request vanuit de webpagina wordt overgedragen, wordt dit verzoek onmiddellijk op de video stream geschakeld. De client-software kan afstemmen op alle kanalen die door de service provider worden gebroadcast. Ook pay-per-view, channel blocking en paswoordcontrole behoren tot de mogelijkheden. Om full-screen videobeelden te kunnen ontvangen met een snelheid van 30 frames per seconde is een PC met minimale specificaties en MMX vereist. De client-oplossing ondersteunt ook de Electronic Program Guide. De player is uitgerust voor multicast- of unicastsessies en gedraagt zich overeenkomstig.

"Door als eerste toegang te bieden tot de technologie van ClearBand zet chello een enorme stap voorwaarts. Eens te meer blijkt dat wij voortdurend in de voorlinie staan op het gebied van breedband-Internet en communicatieservices", aldus Mark Schneider, voorzitter van chello en CEO en voorzitter van UPC. "Wij kijken ernaar uit om samen te werken met ClearBand teneinde deze service te kunnen aanbieden. Onze inspanningen om Europa's snel groeiende Internet-omgeving nog meer aan te zwengelen winnen hiermee aan kracht. UPC's drieledige strategie om geïntegreerde TV-, telefoon- en Internet-services overal in Europa via de kabel aan te bieden krijgt bovendien een belangrijke meerwaarde."

Over chello broadband n.v.
chello broadband is de eerste en meest toonaangevende Internet service provider op de Europese markt die gebruik maakt van breedbandtechnologie. Het bedrijf is commercieel actief in vijf landen. Het heeft het grootste bereik op het Europese continent en streeft ernaar de gebruiker via hogesnelheidskabelmodems vooruitstrevende Internet-services en breedbandinformatie aan te reiken, en dit 24 uur op 24 en zonder enige telefoonkost. chello broadband verschaft een kant-en-klare service aan in Europa gevestigde kabelnetwerkoperatoren en andere breedbandnetwerken. chello broadband is onderdeel van United Pan-Europe Communications (UPC). De hoofdzetel van UPC bevindt zich in Amsterdam. UPC heeft kantoren in Londen, Parijs, Wenen, Hamburg, Brussel en Oslo. Dankzij zijn onovertroffen communicatieservices levert chello broadband 'm@ximum internet' via de kabel, en dit tegen een minimale kostprijs. chello is een geregistreerd handelsmerk van chello broadband n.v.

Over UPC N.V.
UPC, met hoofdzetel in Amsterdam, is het meest innovatieve breedbandcommunicatiebedrijf in Europa. Het is eigenaar en operator van een van de grootste pan-Europese groepen van breedbandcommunicatienetwerken. UPC levert kabeltelevisie-, telefonie-, snelle Internet- en programmaservices in 12 landen in Europa en in Israël. Op 30 juni 1999 bereikten de netwerken van UPC circa 8,6 miljoen gezinnen, samen goed voor 5,6 miljoen abonnees. Daarnaast telde UPC 123.400 privé-telefoonlijnen, 12.500 telefoonlijnen voor bedrijven, naast 50.400 privé-abonnees op het Internet en 2.300 bedrijfsabonnees op het Internet. Alle aangekondigde aankopen zijn bij deze cijfers inbegrepen. UPC voltooide een IPO in februari 1999 en zijn aandelen staan genoteerd op de Amsterdamse beurs ("UPC") en NASDAQ ("UPCOY").

UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van UnitedGlobalCom, Inc. ("United") (NASDAQ: "UCOMA"). Microsoft heeft een aandeel van ongeveer 7.8% in UPC.

Over ClearBand
ClearBand is een technologisch bedrijf dat in privé-handen is en dat zich toespitst op de ontwikkeling en implementering van breedbandoplossingen die betrekking hebben op de videotechnologie. Het richt zich hiermee tot de markt van de breedband- en digitale televisie. Dankzij het strategisch en financieel beleid van Donald Flynn, die voordien ook al bedrijven zoals Blockbuster Video naar de top leidde, biedt ClearBand's breedband-videostreamingoplossing een gebruiksvriendelijke en rendabele manier om full-screen videobeelden met de kwaliteit van een tv-beeld over snelle netwerken te broadcasten met een snelheid van 30 frames per seconde.

Neem voor meer informatie contact op met:
Ross Sampson
vp communications
chello broadband n.v.
tel: + 31 (0) 20 778 8288
email: (ross@chello.com)

Julia Crawford
senior account executive
Edelman PR
tel:+44 (0) 171 344 1342
email:(jcrawford@edeluk.com)
Henrietta Hirst