Subaru bouwt vijfmiljoenste auto met AWD

Aalsmeer, 10 augustus 1999

Eerste vierwielaandrijver geproduceerd in 1972

Subaru bouwt vijfmiljoenste auto met AWD

Onlangs werd er bij Subaru in Japan feest gevierd, naar aanleiding van de bouw van de vijfmiljoenste Subaru-personenauto met All Wheel Drive (AWD). De allereerste vierwielaangedreven Subaru, een Leone 4WD Station Wagon, dateert van juli 1972. In dat jaar volgden er nóg 1.098. Een heel verschil met het productiecijfer over 1998, toen er bij Subaru welgeteld 334.727 personenauto's met All Wheel Drive van de band liepen!

Hoezeer All Wheel Drive zich in een stijgende populariteit mag verheugen, blijkt uit enkele cijfers die Subaru onlangs vrijgaf. Van het totaal aantal auto's dat Subaru sinds 1972 produceerde, was 40 procent uitgerust met All Wheel Drive. Echter, het percentage All Wheel Drive-auto's dat Subaru in 1998 bouwde, lag op niet minder dan 75 procent! Ook een blik op de productiejubilea spreekt in dit verband boekdelen: in oktober 1984 (twaalf jaar na de start) kwam de éénmiljoenste AWD-auto van de band, in april 1992 gevolgd door het driemiljoenste exemplaar, terwijl de vijfmiljoenste AWD-Subaru alweer in de afgelopen maand juli werd geproduceerd.

Het behoeft geen betoog dat All Wheel Drive ook in de toekomst onlosmakelijk verbonden blijft aan de naam Subaru. Het systeem zorgt immers voor een aantoonbaar beter (en dus veiliger) weggedrag onder álle weg- en weersomstandigheden, zowel met als zonder aanhanger/caravan.

Ook de klinkende resultaten die de Subaru AWD-modellen telkens weer behalen in omvangrijke internationale klantenonderzoeken (J.D. Power/Top Gear en TüV) en de vele vergelijkingstests (ANWB Trekauto van het Jaar!) sterken Subaru in het streven om AWD standaard, dus zónder meerprijs, aan te blijven bieden.