HP maakt CAMPUSnet van Universiteit Twente sneller

Datum nieuwsfeit: 11-08-1999

HP MAAKT CAMPUSnet VAN UNIVERSITEIT TWENTE SNELLER

Amstelveen, 11 augustus 1999 - Hewlett Packard heeft er met de HP Procurve Switch 8000M en de HP Procurve Switch 4000M voor gezorgd dat de Campusbewoners van de Universiteit Twente (UT) in het nieuwe studiejaar 1999/2000 nog sneller kunnen surfen en hun e-mail kunnen ontvangen op het CAMPUSnet2.

Via het CAMPUSnet kunnen ruim 1700 campusbewoners surfen op Internet en e-mailen. Dit in 1994 aangelegde netwerk raakte echter door het grote aantal gebruikers en een intensiever gebruik overbelast. In gezamenlijk overleg tussen Studenten Net Twente (SNT) en het CIV (Centrum voor Informatievoorziening) is besloten het CAMPUSnet technisch op een hoger niveau te tillen en zodoende goed voorbereid te zijn op de verwachte groei van het CAMPUSnet. HP leverde hiervoor de belangrijkste netwerkcomponenten.

Snel en veilig
De HP ProCurve Switches van Hewlett-Packard vervangen de hubs, die in het eerdere CAMPUSnet de verdeelpunten waren. Het netwerk wordt met de HP Procurve Switches 20 keer sneller en tussen de wijken - door de combinatie met glasvezelkabel - zelfs 40 keer sneller. Ook is het netwerk door HP's ProCurve Switches beter beveiligd. De hubs stuurden namelijk alle data naar alle werkplekken. De switches sturen enkel de data die voor een bepaalde werkplek bedoeld zijn. Dit voorkomt dat iedereen mee kan luisteren.

HP Procurve Switch 8000
De HP ProCurve Switch 8000M is een 10/100/1000Base-T switch die flexibiliteit en uitstekende prestaties biedt. Het apparaat kan tot 10 hot-swappable modules herbergen. Modules zijn beschikbaar in vijf verschillende configuraties. Er is een 100Base-FX met vier poorten, een 10/100Base-T met acht poorten, een 10Base-FL met vier poorten en een Gigabit SX of LX ethernet met één poort. In oktober wordt hier een Gigabit 100/1000 Base-T module aan toegevoegd, die het mogelijk maakt een Gigabit-verbinding van 100 meter over standaard CAT 5-bekabeling te maken.

Ook biedt De HP ProCurve Switch 8000M switch-meshing technologie. Gebruikers hebben daarmee de mogelijkheid een mesh van maximaal 12 switches te maken. Hierdoor ontstaat een hoge beschikbaarheid en levert het netwerk optimale prestaties doordat nu verschillende actieve links in het netwerk zijn

De HP ProCurve Switch 4000M
De HP ProCurve Switch 4000M biedt flexibele migratie voor 10/100Mbps switching naar een desktop. Gigabit uplinks zijn daarbij een optie. De verminderd en uitbreiding eenvoudig is.

De HP Procurve Switch 4000 M is een modulaire desktop-switch met 40 auto-sensing 10/100 Base-T poorten. Het apparaat beschikt over vijf uitbreidingsslots voor de aanvulling van 10/100 Base-T, 10 of 100 Mbps fiber of gigabit modules.

Meer informatie over HP ProCurve Networking is te vinden op www.hp_com/go/procurve.

Meer informatie over het CAMPUSnet is te vinden op utwente.nl/civ en persbericht 99.73 van 11 augustus 1999 van de UV Twente.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen, waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Noot voor redacties