Toegang tot Internet met behulp van spraaktechnologie

Datum nieuwsfeit: 12-08-1999

P E R S B E R I C H T

Dragon NaturallySpeaking Version 4 optimaliseert nauwkeurigheid en vereist minder trainingstijd

Toegang tot Internet met behulp van spraaktechnologie

Heemstede, 12 augustus 1999 - Advance Voice Technology (AVT) kondigt de spraakherkenningssoftware Dragon NaturallySpeaking Version 4 aan. Deze nieuwe versie kan dankzij de aanzienlijk grotere woordenschat zinnen en woorden nauwkeuriger herkennen en de trainingstijd is teruggebracht tot slechts
5 minuten. Daarnaast kan Version 4 overweg met de nieuwe instructies van zowel de Intel Pentium III-processors, als die van de nieuwe AMD Athlon-processors. Dragon NaturallySpeaking Version 4 is in de Engelstalige versie vanaf september beschikbaar in Nederland.

"Veel gebruikers kopen onze producten omdat deze in onafhankelijke testen hoge waarderingen krijgen voor de nauwkeurige transcriptie van gesproken tekst. In Version 4 hebben we onze voorsprong op de concurrentie uitgebreid door het systeem nog nauwkeuriger te maken en de trainingstijd te verkorten die de software nodig heeft om de uitspraak van gebruikers te herkennen," zegt Roger Matus, vice-president van Dragon Systems "Dragon Systems introduceert als eerste deze korte trainingstijd en voegt daar extra mogelijkheden aan toe voor de laatste generatie processors van AMD en Intel".

"Nu de PC's steeds meer processorkracht krijgen en de nieuwe processors ook met spraakherkenning rekening houden, kan spraakherkenning - technisch gezien - perfect worden gemaakt. Dragon NaturallySpeaking 4.0 is daar een sprekend voorbeeld van. Lange trainingsessies zijn niet meer nodig en bovendien opent een oefensessie van maar 5 minuten enorme mogelijkheden in diverse bedrijfsomgevingen. We zijn ook zeer blij met de uitgebreide mogelijkheden voor het spraakgestuurd surfen op het Web. Chatten is nu écht chatten!" aldus Bob Witjas van AVT.

Dragon NaturallySpeaking Version 4 beschikt over de volgende functionaliteit:

* Kortere trainingstijd - NaturallySpeaking Version 4 leert op PC's met een 300 MHz-processor, of sneller, de uitspraak van gebruikers in ongeveer vijf minuten kennen, zodat zij snel aan de slag kunnen;
* Geoptimaliseerde BestMatch III-technologie - De BestMatch III-technologie maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die geavanceerde, moderne processors bieden, zoals de Intel Pentium III en de AMD

Athlon. Hierdoor kan Dragon-software een zeer hoge nauwkeurigheid bieden. Toonaangevende PC-publicaties hebben reeds een nauwkeurigheid vastgesteld van 98 tot 99 procent.

* Doorbraak in de omvang van de woordenschat - De actieve woordenschat (het vocabulaire dat is opgenomen in het werkgeheugen) is verdubbeld naar meer dan 160.000 Amerikaans/Engelse woorden in Version 4, zonder dat daarvoor extra geheugen nodig is. Het vocabulaire is meer dan twee keer zo groot als de woordenboeken die momenteel beschikbaar zijn voor andere spraakherkenningssoftware. Deze doorbraak betekent dat gebruikers een zeer grote kans hebben dat het correcte woord direct gevonden wordt. Het totale vocabulaire, dat gebruikers zelf kunnen aanpassen en uitbreiden, is met 250.000 woorden de grootste in de branche.

* Webbrowsing met behulp van spraak - Gebruikers kunnen surfen over Internet door Microsoft Internet Explorer aan te sturen met gesproken commando's. Deze mogelijkheid biedt een snelle en effectieve manier om links te openen en te gebruiken in chatrooms op het web.

* Vocabulary Builder - Met de Vocabulary Builder kunnen gebruikers de bestaande, actieve woordenschat personaliseren. Hierdoor worden hun woorden efficiënter en nauwkeuriger omgezet in tekst. De Vocabulary Builder voegt automatisch veelgebruikte woorden toe aan de actieve woordenschat en went het systeem tevens aan de schrijfstijl van de gebruiker.
* Natuurlijke spraakcommando's - Gebruikers kunnen navigeren binnen teksten en deze corrigeren in Microsoft Word 97 en Microsoft Office 2000 met diverse, intuïtieve commando's.

* Hands-free bediening van Windows-applicaties - Gebruikers kunnen eenvoudig de Windows-desktop bedienen met commando's, zoals 'Start MSN Instant Messenger,' en 'Switch to Microsoft Word'.

* Nieuwe installatiehulp - Met behulp van audiofragmenten wordt de gebruiker door installatieprocedures geleid, waardoor deze vereenvoudigd en verkort wordt.

* Ondersteuning voor meerdere gebruikers - De applicatie kan door meer dan een gebruiker getraind worden, zodat meerdere gezinsleden of collega's Dragon NaturallySpeaking kunnen gebruiken en aanpassen aan hun persoonlijke behoeften.

* Spraakmodellen voor tieners - modellen met tienerstemmen zijn toegevoegd, zodat jongeren vanaf negen jaar Dragon NaturallySpeaking kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor het maken van huiswerk.

* Werkt met vrijwel iedere Windows-applicatie - Gebruikers hoeven slechts met de muis in een applicatievenster te klikken. De gesproken tekst verschijnt automatisch op de plaats van de cursor. Het programma werkt samen met Microsoft Word, Corel WordPerfect, Lotus Notes, WordPro en Internet chatprogramma's.

* Dicteer-Shorthands - Met Shorthands, die functioneren als macro's, kunnen gebruikers automatisch en snel een complete paragraaf of tekst invoegen door het noemen van een woord of een korte zin.

* Ondersteuning voor SAPI 4.0 - Ingebouwde ondersteuning voor Microsoft's Speech API 4.0 zorgt ervoor dat Dragon NaturallySpeaking naadloos geïntegreerd kan worden in toekomstige Windows-applicaties die deze standaard ondersteunen.

* Automatische formattering van getallen - Gebruikers kunnen vele numerieke uitdrukkingen gewoon uitspreken, zonder dat het daarbij nodig is om de formattering aan te geven. Tevens zijn spraakcommando's toegevoegd waarmee de formattering van een getal kan worden gewijzigd (bijvoorbeeld van "15.000" naar "vijftienduizend"). Daarnaast zorgt de software voor de automatische formattering van valuta, breuken, e-mail, webadressen en tijdsaanduidingen.

* Ondersteuning voor natuurlijke spraak - Gebruikers kunnen op natuurlijke wijze en in een normaal tempo spreken, zonder dat het nodig is om tussen de woorden te pauzeren. Het maximum aantal woorden dat kan worden herkend bedraagt 160 per minuut.

* Microfoon die achtergrondruis filtert - Een hoogwaardige microfoon, die is geoptimaliseerd voor spraakherkenning en achtergrondruis filtert, is opgenomen in het pakket.

Beschikbaarheid en systeemeisen
Dragon NaturallySpeaking Version 4 is vanaf september 1999 leverbaar via Advance Voice Technology. Het product ondersteunt Windows 2000/98/95 en Windows NT 4.0. De minimale systeemeisen zijn: een 233 MHz-processor, 64 MB RAM voor Windows 95/98 of 64/128 MB RAM voor Windows NT. Snellere processors en meer geheugen resulteren in betere prestaties. Het gebruik van Dragon's BestMatch-technologie vereist een 266 MHz-processor. Dragon NaturallySpeaking ondersteunt een brede reeks aan geluidskaarten, waaronder de Creative Labs SoundBlaster 16 en compatibele kaarten, en tevens notebooks met ingebouwde 16-bits audio. Speciale spraakherkenningskaarten zijn niet nodig. Dragon NaturallySpeaking heeft het afgelopen jaar ruim 90 onderscheidingen gewonnen. Volgens PC Data, is het tevens het meest verkochte softwareproduct voor spraakherkenning in de VS. Dragon NaturallySpeaking Version 4 is naar verwachting eind 1999 ook beschikbaar in een Nederlandstalige versie.

Advance Voice Technology bv
Advance Voice Technology bv (AVT) is een zusteronderneming van Advance Technology bv, dat in Nederland sinds 1985 ervaring heeft opgedaan met producten voor spraakherkenning. AVT levert software en hardware die geschikt zijn voor alle vormen van spraakherkenning. AVT biedt zowel standaard- als maatwerkoplossingen en heeft overeenkomsten gesloten met toonaangevende producenten op het gebied van spraakherkenningstechnologie.

Dit persbericht en andere persinformatie van Advance Voice Technology kunt u ook vinden op de Advance Voice Technology web site. Deze is te vinden op: www.avt-dragon.nl

Voor meer informatie:
Advance Voice Technology bv, contactpersoon Bob Witjas, telefoonnummer 023 - 529 43 44, telefax 023 - 529 32 33,
E-mail: (bwitjas@advancetech.nl) of: Monogram Communication Strategies (MCS) BV, telefoonnummer 023 - 562 82 08,
telefax 023 - 565 17 24, E-mail: (beriths@monogram.nl)