Onderwerpen Ser Bulletin juli / augustus 1999

Datum nieuwsfeit: 12-08-1999
SER

SER BULLETIN

Het SER-bulletin is een maandelijkse uitgave met nieuws en informatie over de Sociaal-Economische Raad en de Stichting van de Arbeid. Een jaarabonnement kost f 55,--.
Opgave jaarabonnement uitsluitend schriftelijk bij de abonnementenadministratie van de SER, postbus 90405, 2509 LK Den Haag.

INHOUDSOPGAVE nr. 7/8
juli/augustus 1999

Durven praten over gevoelige onderwerpen
Door Niek Langeweg
Noordbrabantse werkgevers en werknemers sloten onlangs een milieu-convenant met de Noordbrabantse Milieufederatie. Het convenant zet lijnen uit voor de ruimtelijke inrichting van de provincie tot ver in de 21e eeuw. Doel: een aantrekkelijke woon- en leefomgeving in combinatie met een krachtige economie en groeiende werkgelegenheid. De overeenkomst is een pluim op de hoed voor het SEOB, het Sociaal-Economisch Overleg Brabant. Het was vooral een kwestie van durven, relativeert SEOB-voorzitter Ger van Os.

Wereld-SER een feit
Door Jeroen Zonneveld
Het zat er natuurlijk aan te komen: naast een Europese SER nu ook een wereld-SER. Alle sociaal-economische raden en aanverwante organisaties bij elkaar in één club. Op het eiland Mauritius werd het een feit: de oprichting van de International Association of Economic and Social Councils and Similar Institutions. In het begin gaat het vooral om informatie uitwisselen, aldus de eerste voorzitter van de Association, Herman Wijffels. Maar het eigenlijke doel is: het bevorderen van de dialoog tussen sociaal-economische partners en de oprichting van SER'en in landen die daar nog niet over beschikken.

Actief met arbeid en zorg
Door Jeroen Zonneveld
Meer en betere zorgfaciliteiten voor werknemers met zorgtaken. Daarmee blijven zulke werknemers voor het bedrijf behouden, is vaak de redenering. Dat betekent: meer cao-afspraken om de combinatie werk en zorg makkelijker te maken. Maar is het wel een issue voor werknemersorganisaties? TNO Arbeid deed hier onderzoek naar en constateerde toenemende activiteiten. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn werkgevers bereid zorgverlof beter te regelen, zegt onderzoekster Marieke de Feyter.