Sun en Storagetek bundelen krachten in datanetwerkopslag

Datum nieuwsfeit: 12-08-1999

SUN MICROSYSTEMS EN STORAGETEK BUNDELEN KRACHTEN IN VEELZIJDIGE, WERELDWIJDE ALLIANTIE VOOR DATANETWERKOPSLAG

OEM-contract: Storagetek levert Open Enterprise Disk Storage van Sun en Sun levert geautomatiseerde high-end tapesystemen van StorageTek

Gezamenlijke aanzet tot Open Storage Standaards via Jiro?-platform en SNIA

11 augustus 1999 ? Sun Microsystems, Inc. en StorageTek? (Storage Technology Corp.) maakten vandaag de ondertekening bekend van een wederzijdse OEM-overeenkomst voor het leveren van producten en services. Dankzij deze overeenkomst kunnen hun klanten de explosieve datagroei eenvoudiger managen, met datanetwerkopslag die geheel platformonafhankelijk is. De alliantie tussen de twee toonaangevende leveranciers van netwerken en dataopslag zal voor veel grote Sun- en StorageTek-klanten resulteren in belangrijke kostenbesparingen en tijdwinst, dankzij de toegenomen efficiency in hun systemen.

De meerjarige OEM-overeenkomst bepaalt dat StorageTek Sun?s nog te introduceren Open Enterprise Disk Technologie onder eigen naam zal leveren, en dat Sun de nog aan te kondigen high-end tape libraries van StorageTek onder eigen naam zal leveren. Deze dataopslagsystemen zullen deel uitmaken van Storage Area Networks (SAN) oplossingen, nu en in de toekomst. Verder bepaalt de overeenkomst dat wordt samengewerkt op het gebied van verkoop en marketing van oplossingen voor klanten die Sun-, UNIX- en Windows NT-systemen gebruiken. Bovendien zullen beide leveranciers samenwerken om de service en ondersteuning voor hun respectievelijke producten te verzorgen.

?De alliantie met StorageTek is gebaseerd op de gemeenschappelijke wil om industriestandaards vast te leggen en om oplossingen voor open datanetwerkopslag te ontwikkelen, die onze klanten tot ver in het nieuwe millennium zullen helpen,? zei Janpieter Scheerder, president van Sun?s Network Storage divisie. ?Door de explosieve datagroei worden steeds zwaardere eisen gesteld aan datanetwerkopslag. Dankzij deze samenwerking kunnen Sun en StorageTek modulaire, flexibele en open oplossingen voor datanetwerkopslag leveren om aan deze eisen te voldoen.?

?Wij verheugen ons op een nauwe samenwerking met Sun, zodat we met de klantgerichte visie die we beide hebben en de sterke punten van onze ondernemingen de vraagstukken van onze klanten op het gebied van dataopslag kunnen oplossen,? zei David Weiss, de voorzitter, president en CEO van StorageTek. ?De visie die Sun heeft aangaande open network computing en hun leidende positie op het Internet sluiten precies aan op onze strategie van open, intelligente en geïntegreerde oplossingen voor datanetwerkopslag.?

Sun en StorageTek leveren elkaars nog te introduceren producten StorageTek zal de nog te introduceren modulaire disktechnologie van Sun onder eigen naam leveren en integreren als onderdeel van open, intelligente en geïntegreerde oplossingen voor datanetwerkopslag. De levering zal plaatsvinden via het directe en indirecte kanaal. StorageTek biedt met deze oplossingen haar klanten zeer toegankelijke en in alle opzichten uitbreidbare RAID systemen, door gebruik te maken van Sun dataopslagtechnologie en Sun?s toonaangevende Fibre Channel technologie. Deze zullen zowel voor Sun als niet-Sun platforms geschikt zijn. De nieuwe StorageTek producten op basis van de Sun-technologie kunnen begin volgend jaar op de markt worden verwacht.

Sun gaat, eveneens via directe en indirecte verkoopkanalen, StorageTek?s intelligente tape-automatiseringssystemen van de nieuwste generatie leveren. Deze nog te introduceren geautomatiseerde tape libraries zijn gebaseerd op de baanbrekende, high-performance 9840 tapedrives en zullen nieuwe normen stellen op het gebied van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Zo kunnen ze voldoen aan de zwaarste eisen die enterprise en Internet-applicaties stellen. Deze libraries worden later dit jaar op de markt verwacht en zullen worden geïntegreerd met Sun?s servers en datanetwerkopslag om op alle gebruikte platforms de betrouwbaarheid te vergroten en het systeemmanagement te vereenvoudigen.

Gezamenlijke aanzet tot Open Storage Standaards via het Jiro-platform Sun en StorageTek hebben tevens afgesproken om in nauw samenwerkingsverband verder te werken aan oplossingen voor open datanetwerkopslag door leiding te nemen in standaardiseringsverbanden zoals de SNIA (Storage Networking Industry Association). Sun en StorageTek hebben, samen met andere toonaangevende branchegenoten, al gewerkt aan de totstandkoming van het Jiro-platform. Dit initiatief, dat eerder bekend was onder de naam StoreX, vereenvoudigt het managen en de interoperabiliteit van SAN?s verder door gebuik te maken van Java en Jini? technologie.

Over StorageTek
StorageTek is leverancier van open datanetwerkopslag. De producten en diensten van het bedrijf worden gebruikt voor opslag, transport en verzekering van meer dan 100 petabytes van ?s werelds informatie, van mainframe data naar client/server applicaties tot video-, audio- en beeldmateriaal. Storage Technology Corp. is gevestigd in Louisville, Colorado USA en had over 1998 een totale winstbijdrage van $198 miljoen en een omzet van $2.3 miljard. Informatie over StorageTek is beschikbaar op het World Wide Web op www.storagetek.nl.

Over Sun Microsystems, Inc.
Sinds de oprichting in 1982 heeft één enkele visie, ?The Network is the Computer??, Sun Microsystems, Inc. gedreven tot zijn huidige toonaangevende positie op het gebied van topkwaliteit hardware, software en services voor het vestigen van ondernemingswijde Intranets en om de kracht van het Internet te vergroten. Met een jaaromzet van meer dan $10,5 miljard is Sun actief in ruim 150 landen. Meer informatie is onder www.sun.com te vinden op het World Wide Web.

# # #

TRADEMARKS: Sun, the Sun logo, Sun Microsystems, Java, Jini, Jiro and ?The Network is the Computer? are trademarks or registered trademarks of Sun Microsystems, Inc. in the United States and other countries. UNIX is a registered trademark in the United States and other countries, exclusively licensed through X/Open Company, Ltd.

StorageTek and ?Open, intelligent and integrated? are trademarks of Storage Technology Corporation. All other products or company names mentioned are used for identification purposes only, and may be trademarks to their respective owners.

Voor meer informatie:
Elsemiek Vreeburg Ralph Münzenmayer StorageTek Nederland B.V. Applied Communications Tel. 0347 323733 Tel. 020 3012119 (Elsemiek_vreeburg@stortek.com) (ralph@appliedcom.com)