Succes voor werkervaringsproject Clipper Stad Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 12-08-1999

12 Augustus 1998

Succes voor werkervaringsproject clipper Stad Amsterdam

De clipper Stad Amsterdam, momenteel in aanbouw in Amsterdam-Noord, krijgt een zusterschip. In opdracht van de Marine van Brazilië zal Scheepswerf Damen uit Gorinchem in de Amsterdamse regio een tweede clipper bouwen op basis van het ontwerp van de Amsterdamse scheepsbouwarchitect Gerard Dijkstra voor de Stad Amsterdam. Daartoe is overeenstemming bereikt tussen Scheepswerf Damen, de Braziliaanse Marine, Ocean Sailing Development Holland BV (Gerard Dijkstra) en Rederij Clipper Stad Amsterdam, de joint venture van de Gemeente Amsterdam en de Randstad Groep.

De initiatiefnemers van de Stad Amsterdam, de Amsterdamse wethouder Pauline Krikke en Frits Goldschmeding namens de Randstad Groep, zijn ingenomen met het besluit van de Braziliaanse Marine. Het is de ultieme bevestiging dat het initiatief voor de bouw van de Stad Amsterdam het clippertijdperk in het midden van de 19e eeuw doet herleven. Krikke en Goldschmeding zijn zeer verheugd dat Scheepswerf Damen de bouw van het schip in Amsterdam wil realiseren en niet in het buitenland. "Naast de beoogde herleving van het clippertijdperk blijkt het project nu ook een aansprekend export-product te zijn van Hollandse scheepsbouw, en dat is goed voor Nederland en voor de Amsterdamse regio. Ik vind dit een fraai staaltje van samenwerking waarmee Nederland zich als exportland van zijn beste kant laat zien", aldus wethouder Krikke.

De bouw van het zusterschip betekent wederom 200.000 manuren werk, equivalent voor meer dan 120 manjaren. Een belangrijk deel daarvan zal worden ingevuld door inwoners en bedrijven van de Amsterdamse regio. Daarmede sluit dit project goed aan bij een andere belangrijke doelstelling van het project, het aan de slag helpen en opleiden van jongeren, gericht op het verwerven van een vaste plek op de arbeidsmarkt. Rederij Clipper Stad Amsterdam zal zich in goed overleg met Scheepswerf Damen inspannen om zoveel mogelijk mensen uit het werkgelegenheidsproject door te plaatsen naar de bouw van het zusterschip.

De Braziliaanse Marine zal het zusterschip gaan inzetten als trainingsschip voor officieren en kadetten van de Marine. De afmetingen van het schip worden identiek aan die van de clipper Stad Amsterdam: lengte 78 meter, grootste breedte 10,5 meter, masthoogte 46,25 meter, waterverplaatsing 1038 m3, tonnage 698 BRT. In tegenstelling tot de Stad Amsterdam, dat wordt ingezet als passagiersschip en promotieschip voor Amsterdam en de Randstad Groep, zullen de inrichting van en voorzieningen voor het zusterschip geheel worden gericht op het inzetbaar maken als trainingsschip.

De Braziliaanse clipper zal in het voorjaar van 2000 meezeilen in een zeilrace van Lissabon naar Rio de Janeiro ter opluistering van de herdenking dat 500 jaar geleden de Portugezen Brazilië ontdekten. Bij de feestelijkheden in het kader van deze herontdekking is het zusterschip van de Stad Amsterdam een voorname rol is toegedacht.

De bouw van de Stad Amsterdam verloopt voorspoedig. Momenteel is ongeveer 60% van het volume van de uiteindelijk romp van het schip gereed. Volgens planning zal de clipper in november te water worden gezet, in december wordt het schip verhaald naar een tijdelijke werf voor het Nederlands Scheepvaartmuseum. Tijdens de afbouw, die anderhalf jaar in beslag zal nemen, worden bezoekers van het museum in de gelegenheid gesteld de bouw te bezichtigen. In de loop van de afbouw zullen Rederij en museum evenementen organiseren met het oogmerk informatie over te dragen over clippers en het clippertijdperk in het algemeen en de Stad Amsterdam in het bijzonder.