Milieuorganisaties: gewolmaniseerd gevaarlijk afval

Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 13 augustus 1999

Wolmanzouten verboden

Milieuorganisaties: gewolmaniseerd hout als gevaarlijk afval behandelen

Zeer onlangs is bekend geworden dat wolmanzouten goeddeels worden verboden wegens milieuschade. Wolmanzouten worden gebruikt om hout te verduurzamen. Het bevat zware metalen die het milieu vervuilen als het hout in aanraking komt met grond en water. Bovendien is er geen garantie dat het hout onschadelijk is voor de menselijke gezondheid. Stichting Natuur en Milieu, die al jarenlang pleit voor een dergelijk verbod, is blij. Het is nu zaak dat met wolmanzouten geïmpregneerd hout wettelijk wordt aangemerkt als gevaarlijk afval. Het kan dan apart worden ingezameld en verwerkt. Samen met Vereniging Milieudefensie en De Kleine Aarde vraagt Natuur en Milieu aan minister Pronk van Milieubeheer om daarvoor een regeling op te zetten. Ook dient de import van gewolmaniseerd hout te worden verboden.

Het verbod is uitgevaardigd door het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB). Het betreft de wolmanzouten die koper plus chroom bevatten, eventueel in combinatie met arseen. Het CTB baseert zijn besluit op de risico's voor bodem- en waterleven door het weglekken van de zware metalen. Deze giftige stoffen worden niet afgebroken, en worden schadelijker naarmate de concentratie groter wordt. Dat is het geval als het hout langer op zijn plek blijft. Een actief saneringsbeleid is daarom geboden. Gewolmaniseerd hout wordt veel gebruikt als tuinhout, tuinmeubilair, paaltjes, speeltoestellen, steigers, beschoeiingen, en geluidschermen.

Gewolmaniseerd hout geeft problemen bij verbranden en hergebruik. Vergassen in speciale ovens of reiniging van het afvalhout door extractie lijken op dit moment de beste oplossingen. Om dat te realiseren is het nodig dat het hout snel wettelijk wordt aangemerkt als gevaarlijk afval. Tot nu toe maakt de wetgeving voor gevaarlijk afval nog een uitzondering voor geïmpregneerd hout.

Een aanzienlijk deel van het in Nederland verkochte gewolmaniseerde hout is afkomstig uit het buitenland. De milieuorganisaties vinden dat het verbod ook moet gaan gelden voor het geïmporteerde hout. Dat kan via een algemene maatregel van bestuur.

De kosten van sanering en verantwoorde verwerking dienen te worden gedragen door alle betrokkenen: de overheid, de eigenaren van het gewolmaniseerde hout, de impregneerbedrijven en de fabrikanten van de wolmanzouten.

Er zijn goede alternatieven voor gewolmaniseerd hout. Voor schuttingen zijn hagen en schermen van riet en wilgentenen geschikt. Voor beschoeiingen kan beton en kunststof worden gebruikt. Ook komt er steeds meer hardhout met FSC-keurmerk beschikbaar voor toepassingen die veel te lijden hebben van vocht en schimmels. Voor speeltoestellen en paaltjes zijn kunststof en Europese hardhoutsoorten, zoals eik en robinia aan te bevelen.

Nadere inlichtingen

Stichting Natuur en Milieu, Marc Koene, Marijke Brunt, tel. 030-2331328