Open dag vogelreservaat Balgzand

Datum nieuwsfeit: 15-08-1999

Open dag vogelreservaat Balgzand
WADLOPEN, VEGETATIE BEKIJKEN EN VOGELS OBSERVEREN

NOORD-HOLLAND - Balgzand is onderdeel van de Waddenzee tussen Den Helder en Wieringen. Dit uit slikplaten en schorren bestaande gebied kan op zondag 15 augustus onder deskundige begeleiding uitgekamd worden. Gidsen van de Stichting Het Noordhollands Landschap, de Waddenvereniging, de jeugdleden van het Wereld Natuur Fonds, De Rangers en de Vogelwerkgroep Den Helder staan klaar om belangstellenden het interessante leven in, rond en op dit stukje waddenzee te tonen.

Het programma begint om 10.00 uur, de tijd waarop op die dag het water opkomt. Dat is dan ook de tijd waarop de vele soorten vogels op de droog gebleven kwelders en schorren neerstrijken om zich aan het rijke bodemleven te goed te doen. Leden van de vogelwerkgroep nemen u mee langs de Balgzanddijk om deze vogelpicknick van zo dichtbij mogelijk te bekijken. Tegelijkertijd vertellen deze vrijwilligers wetenswaardigheden over de vogels en het gebied. Het meest spectaculair zal de grote groep lepelaars zijn die in augustus in dit gebied verblijft. Er zijn bij vorige open dagen wel 500 stuks geteld.

Wanneer om 14.00 uur het water weer laag is, kunnen belangstellenden wadlopen. Vertegenwoordigers van de Waddenvereniging tonen dan de vele verborgen schatten van het wad. Zo nu en dan gaat een spade de grond in om het tierige bodemleven te bekijken. De wadlopers doen ook het alikruikenproject van De Rangers aan. Het is verstandig hoge gympen te dragen.
Wie meer wil weten over de schorrenvegetatie kan om 15.00 uur deelnemen aan een excursie naar de Kooihoekschor. Vanzelfsprekend kunnen de deelnemers ook bij deze excursie met al hun vragen terecht bij deskundigen.

Alle excursies starten bij ontvangstcentrum 't Kuitje op het industrieterrein Oostoever te Den Helder. Borden langs de weg langs het Noordhollandsch Kanaal leiden u naar dit industrieterrein. Vervolgens volgt u de borden 'Dijkmagazijn 't Kuitje'. ’t Kuitje ligt aan de noordkant van dit industrieterrein. Gedurende de hele dag kan men bij het ontvangstcentrum koffie, thee en frisdrank krijgen. Ook treft men hier kramen met informatiemateriaal en verkoop van het Noordhollands Landschap, de KNNV Den Helder eo, de Rangers van het WNT, de Waddenvereniging en de Vogelwerkgroep. Alle excursies zijn gratis.

//////////////////////////////

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met voorlichter Johan Stuart, 0251-659750, privé 023-5389481, mobiel 06-53129644 of e-mail: (nhl@tref.nl) of beheerder Meindert Otter, mobiel 06-53959503.

Er zijn foto's van vorige open dagen beschikbaar voor publicatie.

Castricum, 5 augustus 1999