Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Vlaamse affichecampagne 'Mobiliteit in de toekomst'

Datum nieuwsfeit: 16-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSMEDEDELING

VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

13 AUGUSTUS 1999

Mobiliteit in de toekomst: nieuwe affichecampagne

De Administratie Wegen en Verkeer van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap voert vanaf 16 augustus een nieuwe affichecampagne rond het thema mobiliteit in de toekomst. De campagne wil de autogebruiker doen nadenken over zijn mobiliteitsgedrag en hem aansporen dit gedrag tijdig bij te sturen, nu het nog kan.

De affichecampagne heeft twee verschillende beelden. Deze leunen aan bij twee eerdere campagnes die de overheid recent lanceerde: namelijk de campagne 'jeugd en mobiliteit' met de slogan: '18 KM/U - je bent jong en je wil wat- in de file staan?' en de campagne 'zwerfvuil' met de slogan '190 MILJ - Zwerfvuil opruimen kost 190 miljoen - Weggesmeten geld!'
Ze dragen het beeld van een nummerplaat en plaatsen daardoor de boodschap binnen een sobere vormgeving.

De nieuwe campagne heeft als slogans:
'SOS - 2010 - Sta stil bij je mobiliteit - Nu het nog kan.'
'AMAI - 10 U - Komen we binnenkort elke dag te laat?'

Beide slogans moeten de weggebruiker aanzetten tot een bewuster mobiliteitsgedrag. We vragen hem om eens even bij zijn mobiliteitsgedrag stil te staan, hij staat immers juist omwille van dit gedrag, vaak letterlijk stil. Nu kan het nog, in 2010 is het te laat. Meer en meer doemen ook toekomstscenario's op waarin wij nooit meer voor 10 uur op het werk geraken. En nog te vaak gaat de weggebruiker ervan uit dat anderen hun gedrag maar moeten aanpassen of dat de problemen zichzelf wel zullen oplossen. Op die manier zitten we pas goed fout en komen we ook letterlijk geen stap verder.

Dit betekent niet dat de toekomst uitzichtloos is, we moeten gewoon het belang van (al of niet kleinschalige) alternatieven (dringend) onder ogen durven zien. Die alternatieven kunnen gaan van meer bewust omspringen met het wagengebruik (dus meer efficiënt wagengebruik via bv. carpoolen of autodelen) over het bewust kiezen om voor bepaalde verplaatsingen van andere vervoersmiddelen gebruik te maken, tot het ontwikkelen van intelligente vervoerssystemen om de mobiliteit beter beheersbaar te maken. De verschillende overheden, bedrijven en elke individuele weggebruiker spelen hierin een belangrijke rol.

Deze campagne loopt 5 weken (de eerste affiches worden geplakt op maandag 16 augustus) en kost (ontwerpen, drukken en plakken van 325 affiches samen) 1,01 miljoen frank. Ze sluit aan bij het thema van het augustusnummer van Uitweg, het blad voor een betere mobiliteit: 'SOS 2010, (im)mobiliteit in de toekomst'. Zowel de affichecampagne als Uitweg worden creatief en technisch uitgewerkt door het reclamebureau Quattro.DMB&B uit Brussel.

Voor meer informatie : Administratie Wegen en Verkeer, ir. Tom Roelants
tel. (02)553 79 28
e-mail: (tomjj.roelants@lin.vlaanderen.be)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie