Beheerd vermogen ING Groep overschrijdt ruim 600 miljard

Datum nieuwsfeit: 18-08-1999
ING

Amsterdam, 18 augustus 1999

Beheerd vermogen ING Groep overschrijdt ruim 600 miljard ( Euro 288 miljard)

* toename dankzij autonome groei

* zeer succesvolle introductie van nieuwe beleggingsfondsen

ING Groep heeft de eerste 6 maanden van 1999 afgesloten met een aanzienlijke stijging van het beheerd vermogen. Wereldwijd steeg het beheerd vermogen met Euro 35 miljard van Euro 253 miljard tot Euro 288 miljard. Dit is een stijging van 14%. Alle activiteiten (vermogensbeheer voor institutionele relaties, voor beleggingsfondsen en voor groepsmaatschappijen, vooral de verzekeringsbedrijven van ING Groep) droegen bij aan de groei van het beheerd vermogen. De introducties van het ING Euro Credit Fund en van het ING Continu Click Fonds Euro Stoxx 50 waren een groot succes. Het beheerd vermogen voor derden vertoonde een sterke stijging van 19% in het eerste half jaar van 1999. ING Groep behoort tot de tien grootste vermogensbeheerders in Europa.

Het vermogensbeheer binnen ING Groep is geconcentreerd binnen het bestuurlijk centrum ING Asset Management. Aan het eind van de eerste zes maanden van 1999 had ING Asset Management Euro 269,4 miljard onder beheer. Dat is 15% meer dan aan het eind van 1998 ( Euro 234,5 miljard). Vergeleken met het eind van 1998 is het discretionair beheerd vermogen gestegen met 15% van 228,5 miljard tot Euro 263,4 miljard. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door instroom van nieuw geld ( Euro 13,2 miljard) en waardestijgingen als gevolg van valuta- en beurskoersen ( Euro 21,7 miljard). Het geadviseerd beheerd vermogen van ING Asset Management is constant gebleven op Euro 6 miljard.

Het beheerd vermogen van de bedrijfsonderdelen buiten het bestuurlijk centrum ING Asset Management is met Euro 18,7 miljard op hetzelfde niveau gebleven als dat van ultimo 1998.

Belangrijkste ontwikkelingen

Bullet Beleggingsfondsen
De totale omvang van de beheerde beleggingsfondsen steeg wereldwijd met 19% van Euro 61,6 miljard tot Euro 73,7 miljard. Deze groei was te danken aan de instroom van nieuw geld en waardestijgingen met name bij ING Investment Management ( Euro 7,6 miljard) en BBL Asset Management ( Euro 3,5 miljard). De verschillende bedrijfsonderdelen van ING Asset Management beheren wereldwijd meer dan 500 beleggingsfondsen. Het aanbod van ING-beleggingsfondsen zal verder worden verbreed, met name in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Verschillende beleggingsfondsen onderscheidden zich internationaal door hun goede meerjarige performance.

ING Investment Management heeft met de lancering van het populaire Euro Stoxx 50 Continuous Click Fund een record gevestigd met het grootste nieuwe beleggingsfonds tot nu toe. Na een nog niet eerder vertoonde drievoudige lancering via verschillende distributiekanalen van ING in de Benelux, had het fonds aan het eind van de inschrijfperiode een omvang bereikt van Euro 490 miljoen. Het fonds dat op 31 mei door ING Bank en Postbank werd gelanceerd, gevolgd door BBL op 21 juni, heeft inmiddels een omvang van ruim Euro 600 miljoen.

De sterke groei van het ING Bank Internet Fund in de eerste zes maanden van 1999 was opmerkelijk. Het fondsvermogen is gestegen met 143% en bedroeg eind juni 1999 Euro 311 miljoen. Het door ING Investment Management beheerde fonds behaalde een rendement van 93,3% in de eerste zes maanden van 1999.

Baring Asset Management behaalde in 1999 verschillende onderscheidingen voor de performance van haar beleggingsfondsen over de afgelopen drie jaar, waaronder een Highly Commended Award van Lipper/Arc in de categorie Best Investment Group in the UK authorized unit trust sector.

In de Europese ranglijsten voor beleggingsfondsen (bron: S&P Micropal) worden 17 verschillende beleggingscategorieën vermeld met de tien best renderende fondsen over één en drie jaar. Baring Asset Management was met 6 fondsen vertegenwoordigd bij de best renderende fondsen, waaronder een European Emerging Market Equity Fund. ING Investment Management was drie maal vertegenwoordigd, onder meer met het ING Bank IT Fund. BBL haalde de lijst met een North America obligatiefonds.

ING Real Estate International heeft samen met BBL op 18 juni 1999 een nieuw vastgoedfonds gelanceerd op de effectenbeurs in Brussel. ING Real Estate speelde een belangrijke rol bij de waardering van de vastgoedbeleggingen. Dit fonds is een zogenaamde BEVAK (een partnership op het gebied van onroerend goed met aandelen met een vastgesteld kapitaal). Dit is een Belgische beleggingsinstelling die rechtstreeks in onroerend goed belegt.

Bullet Institutionele relaties
Het beheerd vermogen voor institutionele relaties doorbrak de grens van Euro 100 miljard. Het beheerd vermogen is toegenomen met 18% van Euro 84,5 miljard tot Euro 100 miljard. Deze groei was te danken aan instroom van nieuw geld en waardestijgingen als gevolg van valuta- en beurskoersen, met name bij Baring Asset Management ( Euro 6,1 miljard), BBL Asset Management ( Euro 4,1 miljard) en ING Investment Management ( Euro 2,3 miljard).

Het ING Euro Credit Fund heeft een succesvolle groei doorgemaakt. Acht maanden na de start had dit fonds al een totale omvang van Euro 500 miljoen aan beheerd vermogen voor derden en institutionele relaties. Het door ING Investment Management beheerde fonds werd in oktober 1998 gelanceerd ten behoeve van institutionele beleggers die bereid zijn een hoger risico te accepteren om te kunnen profiteren van de hogere rendementen op leningen en obligaties van bedrijven. Het succes van het ING Euro Credit Fund heeft geleid tot de lancering van het Euro Credit Fund in Luxemburg, dat zich richt op institutionele beleggers buiten Nederland.

Baring Private Equity Partners heeft in de eerste helft van 1999 met succes de lancering van twee nieuwe fondsen voltooid. Het Baring European Private Equity Fund, dat kapitaal versterkt voor de ontwikkeling van kleine en middelgrote bedrijven in geheel West Europa, heeft inmiddels een omvang van bijna Euro 100 miljoen. Het op management buy-outs gerichte Baring Asia Private Equity Fund sloot het eerste halfjaar van 1999 af met een vermogen van Euro 211 miljoen.

Bullet Groepsmaatschappijen
Het vermogen onder beheer voor Groepsmaatschappijen nam toe van Euro 82,4 miljard tot Euro 89,7 miljard, een stijging van 9%.

Bullet Verdeling externe/interne cliënten
Circa 66% ( Euro 173,7 miljard) van het discretionair beheerd vermogen is afkomstig van externe relaties en het overige ( Euro 89,7 miljard) van interne klanten, met name de verzekeringsbedrijven van ING Groep.

Bullet Verdeling beheerd vermogen naar beleggingscategorie Van het totaal beheerd vermogen op 30 juni 1999 was 39% belegd in aandelen, 47% in vastrentende waarden, 7% in vastgoed en 7% in overige, tegen respectievelijk 39%, 50%, 8% en 3% eind 1998.