Samsung Electronics realiseert forse stijging van de winst

Datum nieuwsfeit: 18-08-1999
Samsung

Samsung Electronics realiseert forse stijging van de winst in eerste helft 1999

Focus op high-tech producten met hoge toegevoegde waarde stuwt winst omhoog

Rijswijk, 18 augustus 1999 - Samsung Electronics Co., Ltd. heeft gedurende de eerste helft van 1999, die eindigde op 30 juni 1999, een omzet van US$ 10,5 miljard (22,5 miljard gulden) gerealiseerd. De nettowinst bedroeg US$ 1,16 miljard (2,5 miljard gulden). Dat is een stijging van maar liefst 795% vergeleken met dezelfde periode in het afgelopen jaar. De gekapitaliseerde waarde van Samsung Electronics bedroeg ultimo 29 juli 1999 US$ 25,3 miljard (54,3 miljard gulden). De hoogte van zowel de totale omzet als nettowinst als de gekapitaliseerde waarde van Samsung Electronics betekende een nieuw record voor de belangrijkste werkmaatschappij van Samsung Group. De verbeterde resultaten werden bereikt door een stijging van de omzet van de sectoren semi-conductors, telecommunicatie en LCD. Daarnaast realiseerde Samsung Electronics een stijging van de omzet in multimediatoepassingen en thuiselektronica. Tot slot droegen ook het afstoten van niet-rendabele activiteiten, management buy-outs, kostenreducties en efficiencyverbeteringen bij. Het herstel van Samsung kwam tot uitdrukking in een 15% groei van de omzet, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar tot US$ 10,5 miljard. Het bedrijf slaagde erin de verhouding tussen schulden en eigen vermogen sterk terug te brengen van 198% 31 december 1998 tot 114% aan het einde van het eerste halfjaar 1999. Samsung Electronics voorziet dat dit nog verder zal dalen tijdens de tweede helft van het huidige fiscaal jaar.
De totale gekapitaliseerde waarde van Samsung Electronics van US$ 25,3 miljard vertegenwoordigt thans 9,6% van de totale waarde van de Koreaanse beurs. Hiermee heeft Samsung Electronics zich aan de top van de Koreaanse elektronicabedrijven genesteld en daarbij Korea Electric Power Corp. van zijn traditionele eerste plaats verdreven.

Samsung Electronics
Samsung Electronics is de belangrijkste werkmaatschappij van de Koreaanse Samsung Group - 13e op de ranglijst van grootste ondernemingen ter wereld - en neemt een cruciale plaats in binnen de ambitieuze groeistrategie van Samsung Group. Samsung Electronics behaalde in 1998 een omzet van US$ 16.6 miljard en is met 42.000 collega's wereldwijd actief in 46 landen met ontwikkeling, productie en verkoop van elektronicaproducten. Samsung Electronics richt zich onder andere op consumentenelektronica, communicatie- en informatietechnologie, telecommunicatie en semi-conductors. Samsung is wereldwijd de grootste fabrikant van geheugenchips, kleurenbeeldbuizen, monitoren en magnetrons. De marketingorganisatie van Samsung Electronics Benelux is gevestigd in Rijswijk. Er zijn verkooporganisaties gevestigd in Rijswijk, Rotterdam, Zeist en Antwerpen.