Toeristisch nieuws uit Ierland - augustus '99

PERSBERICHT - 19 AUGUSTUS 1999

Toeristisch nieuws uit Ierland - augustus '99

Prestigieuze onderscheiding voor Wesbsite van Irish Tourist Board

Het Iers Nationaal Bureau voor Toerisme is zeer trots op de onderscheiding van 'Best National Tourist Board Website', die tijdens de ENTER'99 Web Awards voor de reis- en toeristenindustrie in Innsbruck is toegekend aan de website www.ireland.travel.ie.

ENTER wordt gerund door de 'International Federation for Information Technology' in samenwerking met de 'World Travel and Tourism Council'. De onderscheiding wordt gezien als de belangrijkste voor websites binnen de reiswereld.

Een internationale jury van experts op het gebied van toerisme en e-commercie heeft de onderscheidingen toegekend op basis van gebruiksvriendelijkheid, gebruiksplezier, ontwerp, interactiviteit en innovatie binnen verschillende categorieën. Ierland bevindt zich in het goede gezelschap van internationale topmerken.Winnaars in de verschillende categorieën zijn:

Vliegmaatschappijen: American Airlines Reisorganisaties: Thomas Cook
Hotelketens: Hilton
Nationale Toeristenbureau's: Ierland
Online Computer Reserveringen CRS: Preview Travel

In 1998 trok de Ierland-website ruim een miljoen bezoekers en en 1999 laat in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar al een stijging van 68% zien.

Nieuwe initiatieven
Voor de nabije toekomst zijn een aantal nieuwe initiatieven gepland, waaronder de ontwikkeling van een geheel Nederlandstalige en op de Nederlandse markt georiënteerde link.

Verder zal in samenwerking met Ordnance Survey gewerkt worden aan de ontwikkeling van kaarten en een routeplanner.

Overtuig uzelf en bezoek de beste toeristeninformatie-site www.ireland.travel.ie

Irish Continental Group bestelt
grootste cruiseferry ter wereld

Een contract voor de bouw van `s werelds grootste cruise ferry, een schip dat groot genoeg is om de capaciteit van Irish Ferries op de Dublin - Holyhead route te verdubbelen, werd onlangs ondertekend.

Het schip met een tonnage van 50.000 zal voor EUR 100 miljoen gebouwd worden door Aker Finnyards Oy in Rauma, Finland en in het najaar 2000 te water worden gelaten. Daarna zal het vanaf het voorjaar 2001 de huidige veerboot `Isle of Inishmore' op de route Dublin - Holyhead vervangen.

De nieuwe veerboot zal voorzien zijn van alle technische hoogstandjes en zal haar passagiers een ongevenaarde luxe en comfort bieden. Hoge plafonds geven de passagiersruimtes een ruim en comfortabel aanzicht.

De inrichting van het schip zal de passagiers het gevoel van luxe en elegantie geven dat men normaliter associeert met een `cruise liner'. Faciliteiten aan boord zullen ondermeer een Ierse Pub, vier lounges, een restaurant, een winkelgedeelte en twee bioscopen omvatten.

Het schip, met een totale auto-deklengte van 4100 meter, kan 1300 personenauto's en 2000 passagiers/bemanning vervoeren. Het is zodanig ontworpen, dat het voldoet aan de hoogste standaard van betrouwbaarheid en comfort. Door zijn exceptionele grootte zal het schip, zelfs onder extreme weersomstandigheden, zeer stabiel zijn.

St. Patrick's Festival 2000 (16 t/m 19 maart)

Vier dagen `Music, Madness and Magic'

St. Patrick's Festival is Ierland's grootste en belangrijkste evenement dat in 1999 1,2 miljoen bezoekers en zo'n 5000 deelnemers trok.

Er is hier dus echt sprake van een immens feest van muziek, straattheater, comedie, vuur en vuurwerk, dans en parades. Een feest dat uniek en uitgesproken Iers is; en dat betekent dat of je nu Iers bent of zo of en toe wenst dat je Iers was, dit feest er is voor jou.

Voor het jaar 2000 is een vierdaags festival gepland van donderdag 16 t/m zondag 19 maart. Alle evenementen zijn gratis.

Het thema waaraan het festival dit jaar is opgehangen is Hullaballoo oftewel kabaal. Zoals het er nu voor staat zal het programma er als volgt uitzien:

Donderdag 16 maart
St. Patrick's Eve Night Parade
Spectaculaire parade van licht en vuur door het centrum van Dublin aan de vooravond van St. Patrick's Day
Vrijdag 17 maart
Festival Parade
Het is officieel St. Patrick's Day en de parade in Dublin is de kleurrijkste, vrolijkste en gekste parade ter wereld Monster Ceili
Ierse dans voor en door beginners en gevorderden in Stephen's Green Zaterdag 18 maart
Major International Street Theatre Production
Een van de grootste straattheatergroepen ter wereld staat voor deze dag op het programma. Zij zullen op straat, vanaf de rivier de Liffey, maar ook vanaf de daken van de binnenstad een spectaculair optreden verzorgen. Wie weet wat zij van plan zijn...
Zondag 19 maart
The Big Day Out
De straten van Dublin worden overspoeld door een opeenvolging van theater, muziek, circus, comedie, dans en optochten. Skyfest
St. Patrick's Festival wordt afgesloten met een schitterende combinatie van vuurwerk en muziek. Dit is een van de belangrijkste evenementen die in Ierland worden georganiseerd in het kader van de Millennium festiviteiten.

Bezoekers aan Dublin kunnen de gehele week door op de meest onverwachte momenten verrast worden door spontane optredens van artiesten, popmuzikanten en dansgroepen.

Voor meer informatie:
E-mail: (avandersteen@irishtouristboard.nl)

Bezoek ook de St. Patrick's Festival website: www.stpatricksday.ie

Festivals maken verblijf in Ierland extra aangenaam

Er zijn duizenden redenen te bedenken om Ierland te bezoeken. Niet de minste daarvan is wel de uitstekende festivals die jaarlijks in Ierland georganiseerd worden. Daar ontmoet je Ierland's belangrijkste attractie: haar vriendelijke bevolking. Ze maken je graag deelgenoot van hun unieke culturele activiteiten die maar al te vaak met muziek te maken hebben.

Hieronder volgt een kort overzicht van een aantal evenementen die tot het eind van het jaar het verblijf in Ierland extra aangenaam kunnen maken. Vergeet daarbij niet dat al deze festivals alvast vooruit lopen op het komende Millennium onder het motto: The Party Starts Here!

Fleadh Cheoil na hEireann: 22 t/m 29 augustus

De intrigerende Keltische naam alleen al (spreek uit als Vla Kjool) spreekt tot de verbeelding van menigeen die combinatie van romantiek en mystiek van Ierland onweerstaanbaar vinden.

Iedereen die zichzelf een echte liefhebber van Ierse muziek, zang en dans noemt, kent dit festival dat jaarlijks wordt georganiseerd en een uiteindelijke `All Ireland'-finale van door het hele land georganiseerde kwalificatie-festivals is.

Dit jaar vindt de Fleadh Cheoil na hEireann plaats in Enniscorthy, Co. Wexford. De sfeer is informeel en kleurrijk; gedurende de hele dag geven artiesten gratis voorstellingen op de hoek van bijna elke straat. Meer dan 4000 van de 10.000 aanwezige muzikanten zullen aan het competitiegedeelte van het festival deelnemen. Verwacht aantal bezoekers ligt rond de 150.000.

Voor meer informatie bezoek ook: www.comhaltas.com

Wexford Festival Opera: 14 t/m 31 oktober

Het Wexford Festival Opera is inmiddels een van Ierland's internationaal meest bekende festivals. Het succes van dit festival zit hem in de bewuste keuze om het publiek lang-vergeten opera's of de minder bekende werken van beroemde componisten te laten herontdekken.

Het 160 jaar oude Theatre Royal van Wexford oogstte internationaal lovende kritieken voor de opgevoerde producties. Met het Millennium in het vooruitzicht wordt dit jaar letterlijk en figuurlijk voor extra vuurwerk gezorgd!

Voor meer informatie bezoek ook: www.iol.ie/~wexopera

The Guinness Cork Jazz Festival: 22 t/m 25 oktober

Dit internationaal bekende festival trekt jaarlijks een scala aan jazz-sterren naar Cork City aan de prachtige zuidkust van Ierland.

In 1999 zal het voor de 22ste keer zijn dat dit vermaarde festival wordt georganiseerd en er worden zo'n 100 bands en 700 muzikanten uit
25 landen verwacht. 90% van de jazz-sessies kunnen gratis bijgewoond worden.

Een uitstekende kans om je hart op the halen aan dixieland, rhythm & blues, bebop en nog veel meer.

In het kader van de Millennium festiviteiten wordt er dit jaar het festival afgesloten met een spectaculair Havenconcert en uiteraard... vuurwerk!

Voor meer informatie bezoek ook: www.corkjazzfestival.com

U kunt ook contact opnemen met:
E-mail: (avandersteen@irishtouristboard.n)

Locaboat vanaf 2000 ook in Ierland

Al 22 jaar organiseert Locaboat Plaisance uitstekende vaarvakanties in de meest pittoreske gebieden van Frankrijk, Nederland en Duitsland en boekt momenteel zo'n 30.000 vakantiegangers per jaar.

In het jaar 2000 zal Locaboat Plaisance een basis openen in Ballinamore, Co. Leitrim in Ierland, het hart van een van de meest onbedorven gebieden van Europa.

De locatie bevindt zich halverwege de Shannon Erne Waterway, het kanaal dat sinds 1994 na grondige restauratie weer heropend is en de Shannon in het zuiden met de Erne in het noorden verbindt. Dit geeft pleziervaartuigen de mogelijkheid van het uiterste noorden tot het zuiden van Ierland te varen over rivieren waar men niet gehinderd wordt door de aanwezigheid van vrachtvaart.

Locaboat zal een vloot van spiksplinternieuwe Penichettes® inzetten. Deze moderne en comfortabele boten van Frans ontwerp combineren een traditioneel uiterlijk met moderne technologie en zijn ideaal voor een ontspannen, plezierige vaarvakantie.

Er zijn verschillende modellen beschikbaar.

De `Classic' Penichettes®
zijn ideaal voor (echt)paren en (kleinere) gezinnen. De `Aft-Deck' Penichettes®
zijn sierlijk en wendbaar, ruim en comfortabel en gemakkelijk te hanteren.
De'Flying Bridge' Penichettes®
beschikken over ultramoderne technische snufjes en daar je de boot ook vanaf het bovendek kunt besturen, is het de ideale boot om de `Great Outdoors' in Ierland te ervaren.

Voor meer informatie:
E-mail: (avandersteen@irishtouristboard.nl)